Stockholms Fria

Novelldebutant med feministiskt perspektiv

Litteratur

Brist
Författare: Anna Schulze
Bokförlag: Albert Bonniers

Det häftiga med att läsa är att slukas upp av textens stämning. Man kan sitta på tunnelbanan en alldeles vanlig grå höstmorgon men samtidigt vara någon helt annanstans. Dessutom förstärker bra texter ens befintliga humör. Därför bör man inte vara alltför dyster när man läser debutanten Anna Schulzes noveller. De efterlämnar en ödslig, oroande känsla av utsatthet och tröstlös längtan. Flera av novellerna handlar om katastrofer som kan drabba oss alla, trots vår höga levnadsstandard. Det känns lite som att Anna Schulze har skrivit in sig i hemska situationer, som för att besvärja sig mot dem.
Novellerna handlar om att bli övergiven av sin älskade, att drabbas av svåra sjukdomar, att förlora sin mamma, sin bror eller sitt barn, att bli mobbad, att dömas till fängelse

Nu vill jag inte avskräcka någon från att läsa den här boken – tvärtom. Ibland kan svarta texter vara upplyftande. Det är som med musik (för övrigt en viktig referens eftersom Anna Schulze själv är professionell klassisk musiker). Bara för att man gillar molltoner och svärta betyder det inte att man är fullständigt sönderdeppad. Snarare finns där en ovanligt stark livslust. En längtan efter att förbereda sig mot allt ont och att försöka förstå ondskan. Att veta varför man väljer att se ljust på livet. Anna Schulze skildrar det bra i novellen Ljusgult. Den handlar om en pojke vars mamma har tagit livet av sig. Erfarenheten av döden ger honom en förhöjd livskänsla.
Bokens andra novell Gungande madonna vann tidningen Vår Bostads novelltävling 2004. Det förvånar mig inte – jag blev själv störtförälskad i den. Berättare är en modern man som försöker sköta huset och ungarna medan hustrun, den komplicerade konstnärinnan, bara sitter på balkongen och röker.
Anna Schulze har ett feministiskt perspektiv som känns fräscht. Det är lätt att känna igen sig i hennes tankegångar. Däremot märks det att hon har haft lättare att skriva om personer som ligger nära henne själv. Kvinnorna är tydligare tecknade än männen. Men även mjukare män, som dem jag nämnt i Ljusgult och Gungande madonna, skildras med bravur. Däremot tror jag inte lika mycket på novellen Fighter som handlar om en man som dömts till våldtäkt och vars relationsstörning verkar bero på att en älskad polsk barnflicka tvingades flytta när han var liten. Den känns lite förutsägbar.
Ingen full pott, alltså – men alla novellerna är välskrivna och har tydliga berättarstrukturer. Jag tycker mycket om Anna Schulzes ton och tankegångar och hoppas att hon fortsätter att skriva.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Fransk ghettoroman av ung debutant

Snacka om tajming. Faïza Guènes (född 1985) debutbok kom ut strax före kravallerna i Paris och blev en stor succé i Frankrike. Nu är det svenskarnas tur att läsa om 15-åriga Doria som lever med sin mor i en ghettoliknande förort utanför Paris. Jag har bara sett dessa bostadsområden på tv, men såvitt jag vet får de våra svenska motsvarigheter att likna Djursholm.

Stockholms Fria

Can ger perspektiv på livet

Mustafa Can är en ovanlig skribent i Sverige. Inte bara för att han är född utanför Sveriges gränser, utan också för att han inte är det minsta ironisk. Ofta är han en hårsmån från att trilla rakt ner i klichéträsket, men inte en enda gång faller han över kanten. Kanske beror det på att han skriver direkt från hjärtat, utlämnande och personligt, men samtidigt allmängiltigt.

Sorglig och hisnande på samma gång

Cecilia Davidsson har etablerat sig som kritikerälskad novellist. Med sin ordknappa, Raymond Carver-inspirerade stil blev hon en av 1990-talets mest uppmärksammade debutanter. Det sista Cecilia Davidsson gör är att skriva någon på näsan.

Stockholms Fria

En bladvändare, men ingen bra roman

Peter föds i England i början av 1960-talet och får först vid 16 års ålder veta att hans biologiske far är östtysk. Hans mor vet varken vad fadern heter eller om han lever, och järnridån står mellan dem.

Stockholms Fria

Så mysigt att man inte vill att det ska ta slut

Det kanske mest slående med D Muttants kabaré är hur svältfödd man är på någon som talar öppet och ärligt om kvinnlig sexualitet. Detta kan låta underligt i en värld full av'frigjorda' Big Brother-brudar. Men faktum är att 99,9 procent av all den sexexponering vi påtvingas är gjord av och/eller för mannens ögon.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu