Queerfilm får nytt forum | Fria Tidningen
Fria.Nu

Queerfilm får nytt forum

Gränsöverskridande och dialog är ledorden när Sveriges första queerfeministiska filmfestival i sitt slag äger rum.

Filmen som aktivistiskt verktyg samt hierarkier inom queeraktivismen är de frågor som står högst på agendan när foajén i Årsta Folkets bio förvandlas till en plats där konst, mat och häng trängs i en salig blandning. Den 26 oktober slås portarna upp för en helg med allt från film till forum och debatt. Bakom arrangemanget står Idyll, en ideell förening med queerfeministiska visioner, som tidigare gjort sig känd för att arrangera populära Klubb Idyll.
– Med Film Idyll vill vi utmana den allmänna föreställningen om vad en filmfestival är. Här är den röda tråden debatt och dialog snarare än envägskommunikation, alla blir på samma gång aktörer, producenter, åskådare och deltagare. Vi vill skapa ett rum där föreställningar vänds upp och ned, där normer och makt ifrågasätts och där periferi hamnar i centrum. Besökaren ska lämna festivalen aktiverad och inspirerad till nya uttryck, säger Hanna Wildow, som gärna betonar att avsändaren är Idyll som kollektiv och inte hon eller någon annan av arrangörerna personligen. Detta för att rikta uppmärksamheten mot aktiviteterna i sig och de budskap, krav och visioner de förmedlar.

På filmprogrammet samsas nya filmer med gamla, stora med små och dokumentärt med konst- och spelfilm. Här finns filmer som aldrig visats i Sverige och filmer som nästan alla vet vilka de är, vissa med uppenbart queer framtoning, andra med mer diskret sådan. Den gemensamma nämnaren är ifrågasättandet av normer, främst kring genus och sexualitet.
– Vi jobbar aktivt för att göra plats för oetablerade, unga aktörer vid sidan av redan etablerade. Personer som på ett eller annat sätt vill föra fram sina åsikter får genom festivalen tillfälle att samarbeta eller hämta inspiration. Det blir extra viktigt när det gäller just kulturskapande, som ofta upplevs som ett område starkt präglat av hierarkier gällande vem som får uttrycka vad. Det ligger enorm potential i att slå hål på de normer som dagligen begränsar oss, även på den queerfeministiska arenan, säger Elin Emil Sandström Lundh.

Idyll vill, som i alla sina arrangemang, bryta ner föreställningen om vem som ska känna sig träffad av budskapet och därmed välkommen.
– Idyll finns till som en arena för alla som skriver under på vår politiska vision, som är nyfikna på och ser det revolutionerande i våra arrangemang. Vi vänder oss inte specifikt till vare sig flator, bögar eller heteron eftersom vi varken gör eller tar hänsyn till sådana kategoriseringar, säger Hanna Wildow och hoppas locka en brokig skara.
Däremot är det inte intressant att locka en stor publik till festivalen, snarare menar Elin Emil Sandström Lundh att det begränsade antalet biljetter (200 stycken) gynnar ambitionen att gå ifrån majoritetssamhällets behov och uppskattande.
– Vår vision är att genomföra qeerfeministisk aktivism utan hierarkier och krav utifrån, och då är det skönt att inte vara beroende av att bli omtyckt av alla. Om majoritetssamhället finner Film Idyll ointressant eller till och med motbjudande är det med andra ord kanske precis vad vi vill uppnå!
Den 29 september smygstartade Film Idyll med fotografen Sophie Mörners utställning Androgynous Portraits 2004-2007 på Riche vid Stureplan. Platsen valdes strategiskt för att, som Hanna Wildow säger, utmana föreställningar om genus och sexualitet "mitt i normens Mecka".

Fakta: 

Androgynous Portraits pågår till och med den 20 oktober. Mer information om program och festivalpass finns på festivalens hemsida www.filmidyll.se.

ANNONS

Rekommenderade artiklar

Kvinnor i fokus på växande CinemAfrica

Ett ovanligt starkt startfält med en blandning av bredd och kvalitet utlovas när CinemAfrica på onsdag gör sin 13:e filmfestival. På programmet finns bland annat festivalens första science fiction-rulle.

Dokumentär poesi om ”bygdens man”

Måns Månssons uppmärksammade långfilmsdebut H:r Landshövding, en poetisk betraktelse över Anders Björck, är den första dokumentär som någonsin tävlar om Bronshästen på Stockholms filmfestival.

– Bilden att dokumentär film måste vara en journalistisk produkt är en missuppfattning, den kan lika gärna vara poetisk och konstnärlig, säger han.

Fria.Nu

Intelligent ljusglimt i höstmörkret

Det är svårt att inte ha högt ställda förväntningar på regissören Ruben Östlunds andra långfilm De ofrivilliga. Flerfaldigt prisbelönt och hyllad på oräkneliga filmfestivaler, bland annat i Cannes där den i våras tilldelades hedervärda Un certain regard, har de lyriska skriverierna varit igång långt innan filmen haft Sverigepremiär. Höga förväntningar bäddar som bekant ofrånkomligen för att göra dig besviken. Det blir du inte på Ruben Östlunds mästerverk.

Fria.Nu

Postumt genombrott

Konstnären Carl Köhler hade svårt att kombinera sitt skapande med en långsiktig karriärstrategi och genombrottet kom av sig. Nu arbetar barnen Henry och Frida Köhler för att fadern postumt ska få ett rättmätigt erkännande. Och äntligen börjar kulturvärlden vakna.

Fria.Nu

© 2021 Fria Tidningen