Fria.Nu

Hallå där, Babak Rahimi

...ansvarig utgivare av den antirasistiska tidskriften Mana som i nästa nummer publicerar Lars Vilks omstridda bilder av profeten Muhammed.

Varför publicerar ni karikatyrer av profeten Muhammed?
– Bilderna i sig är inte rasistiska, men debatten har varit rasistisk. Det har funnits två argument i debatten: muslimer är irrationella och man vet inte vad de kan ta sig till. Det blir en säkerhetsfråga. Det andra, som bland andra Sverigedemokraterna har framfört, har handlat om att vi måste lära muslimerna om yttrandefrihet. Därför är det viktigt att från antirasistiskt håll visa att det är en föreställning man har av muslimer, det händer ingenting om vi publicerar bilderna.

Betydde det något att Irans president Mahmoud Ahmadinejad lade sig i debatten om bilderna?
– Ja. Det här är inte längre ett val, utan en plikt, sade jag till Lars Vilks när jag läste om presidentens reaktion.

Vad tycker du själv om bilderna?
– De är provocerande, men det är konstens mening. Med enkla penndrag lyckas Vilks beröra, och på det här sättet återspeglar han samtidens anda. Jag brukar jämföra med Dror Feilers utställning i Stockholm, som med enkla medel kunde få israeliska ambassaden att reagera på ett mycket konstigt sätt.

Vilka reaktioner väntar ni er?
– Jag hoppas att vi lyckas nyansera debatten. Vi vill visa att det inte är så farligt, muslimer är inte inskränkta.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nu skrivs 80-talets ockupanthistoria

Boken Vårt 80-tal dokumenterar husockupationer och vänsteraktivism. "Nu skriver vi vår egen historia", säger Mandra Wabäck, redaktör.

Stockholms Fria

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu