Fria.Nu

Rättvisemärkt hiphop

Tänk er att det plötsligt, från ingenstans, dyker upp en svart rappare som sträcker fram en hängsnara på sitt skivomslag och förespråkar lynchning av sina kollegor. Med en hemsnickrad Youtube-video har Nyoil kastat in en brandfackla i debatten om hiphopens sociala ansvar. Och han säger att det bara är början.

– Jag ville få det att låta riktigt styggt. I låten uttalade jag ordet nigger på ett sätt som skulle chockera folk. Jag fattar inte hur folk kan vara upprörda över att jag använder begreppet lyncha när jag snackar om folk som förespråkar knarkförsäljning i gettot, prostitution och skjutandet av sina svarta bröder.
Vad är det då för video som har orsakat så mycket rabalder? I Yall shall all get lynched rappar Nyoil över en samplad gammal slavhymn om hur dagens rappare förtjänar att lynchas och att tjejer som ser upp till gangsters och hallickar får vad de förtjänar (i form av usla män och förvirrade söner). Videon är ett hopklipp av bilder på kända rappare, medborgarrättskämpar, lynchade slavar, gamla karikatyrbilder och bilder på lättklädda svarta kvinnor. Den låg uppe på Youtube och hade 5 000 träffar per dag under en period. Google valde att rensa ut den när de köpte Youtube i oktober. Nyoil svarade genom att fråga Youtube varför de inte tar bort alla videor med halvnakna svarta kvinnor som skakar rumpan.

Det kan tyckas ironiskt att Nyoil måste använda ordet lynchning och rasistiska nidbilder för att illustrera sin poäng: att identifikationen med rollen som knarklangare, hora och gangster har gjort att vissa svarta i USA underblåser de rasistiska myter som vita har skapat kring dem. En del har helt enkelt blivit just de odugliga niggers som de förväntas vara. Nu har några av dem dyra bilar och flersiffriga skivkontrakt, men i andras ögon är de fortfarande en sorts clowner. Nyoil anser att de – bokstavligt talat – förtjänar att dingla från ett träd.
– De här idioterna får oss att framstå som clowner på den internationella arenan. Om en svart man kommer till Sverige kan jag mycket väl tänka mig att han blir kallad nigger – inte som ett rasistiskt glåpord, utan för att det är vad ni tror att man ska kalla oss.
För att banka in även denna poäng med storsläggan har Nyoil gjort låten What up my wigger, där han frågar sig hur det skulle se ut om han gick runt och kallade mexikaner för tacoböjare, judar för tyska grytlappar (german oven mits) och araber för kameljockeys.

Finns det inte någonting radikalt med att svarta har tagit tillbaka ordet nigger från sina vita förtryckare?
– När Last Poets sade nigger på 60-talet, då var det i en revolutionär kontext. Men för dagens rappare är det knappast så. Om det vore det skulle deras texter avspegla det. Jag tror mer att det har blivit allmänt vedertaget att kalla kvinnor horor och snubbar för niggers.

En som inte har kommit undan med att kalla kvinnor för horor är den före detta talkshowvärden Don Imus. När han kallade några svarta kvinnliga basketspelare för nappy headed hoes blev det folkstorm, och till och med den annars så politiskt inkorrekta rapeliten skrev debattartiklar och krävde hans avgång. Nyoil tycker att det är hyckleri.
– Hiphopare vet var han fick det tugget från. Det här språket har funnits ett tag nu, och det har spridit sig från hiphopen. Och det måste hiphoparna börja ta ansvar för. Man behöver inte ta på sig skulden för vad Imus sade. Man kan säga: Jag tänker inte låta folk som Imus håna vårt folk på det här sättet, så jag ska sluta kalla kvinnor för horor. Men istället försöker rappare att hitta en syndabock så att de slipper ta ansvar. Det får oss alla att se jävligt töntiga ut.

Är det dags för hiphopen att växa upp och ta ansvar?
– De flesta hiphopartister är över trettio. De har barn. Om de rappar om att knulla horor till höger och vänster kan de inte bli förvånade när deras tonårsdöttrar kommer hem och har blivit svinigt behandlade av snubbar. De har själva sått fröna till den utvecklingen.
Genom att utnyttja forum som Youtube och Myspace har Nyoil lyckats skapa sig ett namn inom loppet av ett halvår. I dagarna släpps albumet Hood Treason, och han har redan en stadig skara fans som kommer köa utanför skivbutikerna. Hans kontroversiella yttranden har dock inneburit att han även har många kritiker som ogillar när han uppmanar till lynchningar eller talar illa om kvinnor. På sajten blackademic.com diskuterades hans låt flitigt av svarta feminister. De tyckte att han själv hamnade i samma fålla som de gangsterrappare han kritiserar när han uttrycker sig sexistiskt eller homofobt. Nyoil läste inläggen, och lade sig i debatten.
– Det kändes inte som att de lyssnade över huvud taget. De luftade bara sina frustrationer, fokuserade på några enstaka textrader och vägrade se hela sammanhanget. De människorna är barn som använder stora ord och kallar sig akademiker – därför är det ingen som lyssnar på dem. Kidsen lyssnar på rappare. Och det är jag som kan nå dem, inte akademikerna.

Fakta: 

Nyoil
Namnet Nyoil är ett lån från New York-rapparen Kool Kim. Det märkliga akronymet New Yorks Only International Lover för tankarna till mindre kreddiga föregångare som LL Cool J (Ladies Love Cool James). Han har planer på att starta en ungdomsrörelse som ska heta New Youth Overcome Individual Limitations.
Nyoil är anonym för att kunna attackera musikindustrin skoningslöst. På så sätt har han kunnat fokusera på sakfrågan och undvika konflikter med andra rappare.
Lyssna på: www.myspace.com/nyoil.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Svenska Johanna Järemo backar upp Gentleman

Den tyske reggaeartisten Gentleman har lyckats placera sin musik på topplistorna i ett land som är mest känt för dragspel och techno. Hans upplyftande rootsreggae når långt utanför landets gränser och går även hem på Jamaica. Vad färre vet är att svenska Johanna Järemo spelar i hans band.

Stockholms Fria

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

Hon besjunger livet i utkanterna

I Händelsehorisonten skildras ett samhälle som på många sätt inte alls är olikt vårt, ett samhälle som har förvisat en grupp människor till Utkanterna.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu