• Ensemblen består av David Alvefjord, Max Nilén, Eira Fuglstad, Anna Gunnarsson och Lydia Lindholm.
  • Hanna Cederin.
Fria Tidningen

Ung utan pung brottas med extremism

Musik och teater är de rätta verktygen för att ta itu med brännande samhällsproblem. Det menar teatergruppen Ung utan pung som har använt metoden i nära 40 år. Nu tar de tag i våldsbejakande extremism.

– Det är ett aktuellt ämne som drabbar oss alla, både genom terrordåd och rädslan för dem och i alla diskussioner man hamnar i numera, säger Hanna Cederin, projektledare och producent för Varför så x-trem, en musikalisk teaterpjäs om våld och extremism som ska spelas i skolor över hela landet.

Teatergruppen Ung utan pung är inte direkt nybörjare när det kommer till att arbeta med känsliga ämnen. Sedan början av 1980-talet har de spelat för skolungdomar i olika åldrar och ständigt med brännande frågor.

– När det handlar om saker som är svåra att prata om blir det lättare om man har både musik och teater med i ekvationen. Det gör det lättare att förhålla sig till ämnet och ger en ingång till vidare diskussion, åtminstone är det vår erfarenhet, säger Hanna Cederin.

Varför så x-trem är en del av ett projekt för att förebygga våldsbejakande extremism bland unga. Målgruppen är såväl ungdomar i åldrarna 13–20 som skolpersonal och andra vuxna som kommer i kontakt med dem på olika sätt och förutom föreställning ingår metodbok, workshops och fördjupande eftersnack i konceptet. Föreställningen kretsar kring en musikgrupp som får in en ny medlem, en problematisk person som testar gränser och som gruppen måste förhålla sig till, berättar Hanna Cederin, och grupptryck är ett tydligt tema.

– Det handlar om att behöva ta ställning till vad jag vill och vad jag egentligen tycker, den här gången är det våld men det kan lika gärna vara något annat.

Någon risk att allvarliga ämnen tappas bort i teaterskruden ser hon inte. Och det handlar inte heller om att leverera ett färdigt budskap eller tala om vad någon ska tycka:

–Vi vill inte berätta vad som är rätt eller fel utan lämna det fritt att dra egna slutsatser. För här finns det inga rätta svar och enkla lösningar, det viktiga är att vi försöker nå varandra konstruktivt i våra olikheter och börja prata.

Ser ni några andra svårigheter med att spela för skolungdomar?

– Vi brukar inte ha några problem med att få deras uppmärksamhet eller så, då ligger det snarare i att fånga upp de känslor och tankar som våra föreställningar leder till, att de följs upp och inte tappas bort. Men den här gången känner jag mig trygg med att vi har med oss personer med gedigen erfarenhet av problematiken som kan fånga upp de reaktioner och känslor som uppstår i rummet.

Varje föreställning följs av ett eftersnack med experter och inbjudna gäster där publiken kan ställa frågor och diskutera vidare kring vad de sett. Premiärkvällen gästas av rikspolischefen Anders Thornberg som med sin erfarenhet från Säpo vet en hel del om hur man arbetar förebyggande, något Hanna Cederin vill se mer av i debatten.

– Diskussionen kommer ofta först efteråt, efter att ett terrorbrott inträffat eller när en person redan är inne i våldsbejakande extremism. Och då är det ju för sent. Vi menar att det är viktigt att börja innan och det är det vi vill prata om här. Hur ska man lägga upp bemötandet och hantera en person som man märker börjar radikaliseras?

Till föreställningen har Ung utan pung tagit fram en enklare lärarhandledning som ska finnas tillhands som stöd när problem dyker upp, och i september väntar en fördjupande handbok för de som vill lära sig mer om problematiken och hur man kan jobba vidare med den i klassrummet.

– Jag tror personligen inte på pekpinnar och hårda samtal, man kan ha högt i tak utan att för den skull se mellan fingrarna och acceptera vad som helst. Annars kan det uppstå en stämning och kultur där man kan bära på tankar och frågor utan att ta upp dem eftersom man är rädd för att gå över gränsen för oskrivna regler. Om det inte är fritt och kan få utlopp i klassrummet är det lätt att det istället pågår bakom stängda dörrar, säger Hanna Cederin.

Fakta: 

Ung utan pung

Namnet härstammar från gruppens första föreställning som handlade om en ungdom som under en tågluff blev av med alla sina pengar, ung utan penningpung. Ung utan Pung använder teater som kanal för att förmedla viktiga budskap och öppna upp för vidare diskussioner.

Aktuella: Varför så x-trem? som efter premiären 13 mars kommer att spelas för skolelever runt om i landet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Film lyser upp glesbygden

Måste allt hända i städerna? Den frågan ställer sig arrangörerna bakom filmfestivalen Vinterljus där ambitionen är att visa lokalproducerad film.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu