• Johannes Heldén har mutat in ordet astroekologi och fyllt det med innehåll.
Fria Tidningen

Poesi som tar oss ut i rymden

Konstnären och poeten Johannes Heldéns nya verk Astroekologi är en unik kombination av föreställning, multimedial installation, poesi och konsert. ”Jag vet komponenterna och vet hur det kommer att se ut, men jag kan inte riktigt säga hur det kommer att bli”.

Den 16 november 2004 skickades specialskrivna verk av några av våra mest namnkunniga svenska poeter ut i universum, med målet Vega, den ljusstarkaste stjärnan i stjärnbilden Lyran. Ankomsten beräknas till våren 2030.

– Det var länge sedan jag tänkte på det projektet. Men jag gillar tanken på att min poesi färdas i rymden, säger Johannes Heldén.

Det är ett logiskt projekt för Johannes Heldén att medverka i då han är en poet som ofta har rymden som tematik i sina verk och ofta omnämns som science fiction-poet.

– Jag har alltid arbetat med olika medier för att gestalta de frågeställningar som intresserat mig, men mer i kombination på senare år. De olika uttrycken berikar varandra. Att nu få möjligheten att göra det i lite större skala är väldigt spännande, säger han.

Astroekologi är ett samarbete mellan Dramaten, Bonniers konsthall och Albert Bonniers förlag. Projektet består av en produktion för scen, en bokutgåva på tre språk, samt ett omfattande digitalt verk.

– Föreställningen kommer inte att fungera enbart som en förhöjning av boken, visst lyfter jag fram saker ur den, men tanken är också att skapa ett utvidgat rum för texten, och att arbeta med de övriga i produktionen, Andreas Werliin och Mariam Wallentin från Wildbirds and peacedrums och skådespelaren Bahar Pars, som kommer vara delaktiga i framförandet, förklarar Johannes Heldén.

För Johannes Heldén är den nya boken speciell och han betraktar den som sin mest personliga. Innehållet har en ekologisk grundton och går att läsa som att diktjaget är ensam kvar på jorden, kanske efter en katastrof.

– Astroekologi är förankrad på en specifik plats, och handlar om den här planeten sedd utifrån. Boken har en rörelse där landskap växer igen och täcks av en dimma, det kan vara miljöförstöring, det kan även röra sig om att naturen tar tillbaka människans hus, att det blir till en ruin. Det går att se som att människan var ett problem på den här planeten, eller att vi helt enkelt lämnat den, förklarar Johannes Heldén.

Som ett appendix till boken finns en astroekologisk ordlista. Slå upp ordet ”karta” och läs följande: Representation av verkligheten eller fiktion, t.ex. i form av en tvådimensionell avbild av en planets yta. Ett fåtal kartor redovisar även kopplingar mellan fiktiva och verkliga ekosystem i rumstiden: ett navigerbart system av maskhål aktiverat och styrt med poesi, ljud eller ekvationer. Portaler, trappor, lönnrum, ihåliga träd, gångvägar, grunda sjöar, takträdgårdar samt underjordiska vattendrag är återkommande landmärken i dessa kartor.

– Det inlägget går att läsa som ett miniformat av boken. Ordlistan kom till relativt sent i processen. Det fanns en frihet i att skriva den. Den har en tydlig struktur som refererar till boken man nyss läst. samtidigt som den även visar vad som inspirerat mig, det blir ett utsuddande av gränsen mellan fiktion och verklighet, säger Johannes Heldén.

Ytterligare några centrala begrepp i ordlistan är ”poesi”: Genre som handlar om science fiction. Och ”science fiction”: Genre som handlar om döden.

Handlar din poesi om döden?

– Ja, den finns alltid med. Just den här boken handlar om döden på flera plan, en meditation över jagets försvinnande, människans framtid, och även hur vi påverkar miljön på den här planeten, utrotar arter.

Astroekologi är ett litet forskningsområde som knappt är erkänt, berättar Johannes Heldén.

– Det är ett okänt ord som jag tagit mig friheten att ladda själv med betydelse. För mig betyder det att vi kan se vår planet ur ett kosmiskt perspektiv, som något väldigt speciellt.

Döden, mörkret och ensamheten är beståndsdelar som finns närvarande i din poesi. Är du pessimistisk om framtiden?

– Det ser inte ljust ut, men jag skulle ändå inte beskriva mig som pessimist, hoppet är väldigt viktigt för mig. Det finns en del av den ekologiska rörelsen som ibland kan vara skeptisk till nya teknologier. Själv tycker jag inte att nya teknologier och vetenskapliga framsteg i sig är dåligt, det är spännande att tänka att det kan växa fram en mer empatisk riktning hos människan, i vetenskapen, i framtiden. Ta som exempel Star trek. Utan att vara ett stort fan tycker jag att universumet i den serien är intressant. Mänskligheten var hotad och Jorden nära att bli förstörd, men sedan tog man sig ur den nedåtgående spiralen, lyckades göra planeten jämlik och fri från förtryck av andra arter – och gav sig senare ut i rymden. Jag är fascinerad av den sortens framstegstankar.

Vetenskap och fiktion. Vi leds återigen in på detta spår när jag ser ordet ”science fiction” tatuerat på Johannes vänstra underarm.

– Det är en genre där framtiden är inbyggd, det handlar om det kommande. Det är också en genre som ofta berör de stora frågorna, som inte är rädd för stora anslag eller avstånd i tid och rum. Trots att science fiction är en genre som för mig är progressiv till naturen har den inte varit det i en del viktiga frågor, men exempelvis Ursula Le Guin, som var tidig med både genusperspektiv och ekologi, har varit viktig för mig.

Arbetet med Astroekologi påbörjades för tre år sedan och Johannes Heldén säger att det varit givande att under lång tid få utveckla ett och samma projekt.

– Det är mycket som varit annorlunda med den här boken. En vän tyckte att den aktiverade mina tidigare böcker, vilket jag ser som en fantastisk komplimang. Det kommer helt klart att vara lite svårt att släppa det här projektet, men samtidigt ska det bli skönt att äntligen få lite ledigt, säger Johannes Heldén.

Fakta: 

Johannes Heldén

Född: 1978Bor: StockholmDebut: Burner (2003). Astroekologi är hans tolfte bok.Utmärkelser: Projektet Evolution fick 2014 det första N. Katherine Hayles Award. 2015 mottog Johannes Heldén Sveriges största konstpris, Åke Andréns konstnärsstipendium. Aktuell: Med Astroekologi, som publiceras på tre språk samtidigt, sätts upp på Dramaten som en interdisciplinär performance samt blir till ett digitalt konstverk. Premiär 3 maj.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Allmänheten är den nya forskaren

Intervju

Medborgarforskningen tar mark på flera vetenskapliga områden. Människor går från mottagare till skapare av kunskap.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu