Fria Tidningen

Hon ser damfotbollen lyfta

Fotboll och damfotboll. Samma sport, men två namn. Steffi Jones, tysk fotbollslegend och VM-general under mästerskapen 2011, ogillar uppdelningen.

– För att svara på varför det är skillnad på manliga och kvinnliga spelare måste man göra en skillnad på de två, det gör inte jag, jag ser fotboll, säger hon.

Steffi Jones är på besök i Malmö för att diskutera damfotbollens förändrade status.

Inför fotbollssäsongen pågår en ivrig diskussion om hur man kan utveckla damfotbollen och ge den en högre status. VM i Tyskland 2011 blev en vändpunkt för sporten. Publiken kom och enligt World village of women sports är idrottsevenemanget det mest omtwittrade någonsin.

– VM 2011 översteg våra förväntningar. Det var en milstolpe för damfotboll världen över. Jag vill inte jämföra med herrarnas VM, vi gjorde vårt eget VM, säger Steffi Jones.

Anja Gatu, sportchef på Sydsvenskan, menar att succén låg i att turneringen var så välorganiserad och professionellt genomförd.

– Idrotten tog sig själv på allvar och var på samma nivå som utövarna. Turneringen var inte belagd i en bortglömd förort, säger hon, på seminariet i Malmö som arrangerades av World village of women sports.

På hemmaplan fortsätter prövningarna med att utveckla intresset för sporten inför EM 2013 som arrangeras av Sverige.

–Victoria Sandell Svensson, före detta fotbollsspelare och del av organisationen inför EM 2013, inser allvaret.

– Den stora utmaningen vi har är att få folk till läktarna. Det är samma problem med damallsvenskan varje år. Vi kan inte ge bort gratisbiljetter. Det är inget värde i det. Vi måste skapa ett värde.

Problemet enligt Anja Gatu är att kulturen och traditionen inte finns än, men det som finns är bra fotboll.

– Man kan inte bara kopiera herrarnas koncept, säger hon.

Jesper Kärrbrink, tidigare vd på Svenska Spel, jämför evenemanget med en konsert och tycker det handlar om att bygga upp en förväntan.

– Det räcker inte med bra fotboll. Det behövs karaktärer. Här har damfotbollen en jättechans att kliva ut och skapa ett intresse. Skapa en myt om att den första matchen är full så kommer folk. Är det världens tryck skapar det intresse. Och kokar det vill alla vara där, säger han.

Steffi Jones tror att damfotbollen skulle kunna hjälpas av den mediala kanalen.

– Det skulle vara trevligt om media hjälpte till. Det är värt det och jag tycker att vi förtjänar det, säger hon, men Anja Gatu håller inte med.

– Vi har inget journalistiskt ansvar att skapa ett intresse. Då är man marknadsförare. Däremot ska vi berätta om hur verkligheten ser ut med en bevakning som respekterar män och kvinnor.

Att framtiden ser ljus ut för damfotbollen är dock inget Steffi Jones tvivlar på.

– Att kvinnor bör laga mat och ha barn ligger i det förflutna. Tjejer är stolta, de går med sin fotbollsutrustning och visar att de är fotbollsspelare, säger hon.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vuxna leker med klimatet

Hur fungerar regeringar, företag och allmänhet när det gäller klimat och ekonomi? Det kan du vara med och experimentera kring i ett nytt simuleringsspel om miljöavgifter.

Landets Fria

Korpen satsar på damer

Gratis domarutbildning och bättre planer och matchtider för damer ska göra Korpenfotbollen mer jämställd.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu