Stockholms Fria

Riskkapitalbolag utnyttjar monopol

När SL börjar trafikera Arlanda om ett år måste resenärerna betala avgift till det australiensiska riskkapitalbolaget Macquarie. Trots att staten äger spåren. Som ägare till Arlanda Express har bolaget monopol på trafiken fram till år 2040.

Samtidigt som antalet flygresenärer till och från Arlanda ökar kraftigt, är Arlanda express långt ifrån fullbelagt – förra året gapade i genomsnitt sju av tio tågsäten tomma. Enligt nyhetssajten E24 visar en rapport att de höga priserna – i nuläget 260 kronor för en enkelresa – skrämmer bort resenärerna. Istället väljs buss, bil eller taxi som alla är sämre ur miljösynpunkt. Sedan banan invigdes 1999 har priset för en Arlanda express-biljett ökat med 120 procent, att jämföra med konsumentprisindex som under samma period endast ökat 20 procent.

Samtidigt som lokaltrafiken i Stockholms län öppnas upp för konkurrens fortsätter tågtrafiken på Arlandabanan att vara hårt reglerad. Det går i nuläget att åka med offentlig kollektivtrafik till Arlanda, men det är tidsödande och innebär ett byte till buss i Märsta. SL planerar att starta pendeltågstrafik mellan Stockholm och Uppsala via Arlanda i slutet av 2012. För att få trafikera Arlandabanan krävs det ett avtal med Macquaire-ägda A-Train AB, företaget som driver Arlandabanan och Arlanda express. Något som kommer att kosta SL pengar.

Enligt Gunilla Glantz, avdelningschef för strategisk utveckling på SL, förs just nu förhandlingar med A-Train om villkoren för att få använda Arlandabanan. Hon bekräftar att avgiften som SL kommer att tvingas betala i slutändan drabbar de som reser till flygplatsen, som en extraavgift.

– Det är en avgift som resenärerna behöver betala. Hur stor den blir kan jag inte uttala mig om eftersom det är en förhandling som pågår.

Hon anser inte att kostnaden bör jämnas ut över SL:s alla resenärer.

– I det här fallet känns det ganska naturligt att de resenärer som ska till Arlanda ska betala avgiften, och inte de som reser kollektivt till andra delar av länet.

Bygget av Arlandabanan, som startade 1995, var ett samarbete mellan offentlig och privat sektor. Projektet delfinansierades av staten med ett bidrag om 850 miljoner kronor samt ett räntefritt lån på en miljard. Enligt en granskning av Svenska Dagbladet har lånet hittills kostat skattebetalarna 781 miljoner kronor i uteblivna ränteintäkter.

A-Train AB ägdes från början av bland annat Vattenfall och NCC. Avtalet mellan staten och A-Train innebar att företaget fick monopol på tågtrafiken fram till år 2040, i utbyte mot de tre miljarder som bolaget investerade i projektet. Men efter att ha dragits med förluster köptes bolaget 2004 av det australiensiska riskkapitalbolaget Macquarie för endast 70 miljoner kronor. Med köpet kom övertagna förpliktelser som värderades till ytterligare 330 miljoner.

Numera går A-Train med vinst. Macquarie har kritiserats för att att genom skatteplanering slussa ut vinster till moderbolaget i Luxemburg, och i höstas gick frågan till förvaltningsrätten. Bolaget tvingades skatta för ytterligare 90 miljoner som slussats ut ur landet de senaste fem åren.

Arlandabaneavtalet innebär att SL och andra trafikaktörer måste betala A-Train för att använda Arlandabanan, trots att spåren formellt ägs av svenska staten. Jonas Sjöstedt, riksdagspolitiker för Vänsterpartiet och suppleant i trafikutskottet, är starkt kritisk:

– Det är ett väldigt dåligt avtal. Det innebär att den privata aktören kan utestänga andra aktörer och ta ut höga avgifter. Det visar hur tokigt det kan gå när man privatiserar tågtrafik.

Staten har en möjlighet att köpa ut A-Train från avtalet. Men kostnaden för detta har hittills hemlighållits av regeringen, något som Jonas Sjöstedt menar strider mot demokrati och öppenhet. Hemlighållandet har även kritiserats av övriga oppositionspartier.

Vänsterpartiet vill på sikt förstatliga Arlandabanan, men är öppna för andra alternativ så länge avtalet förändras.

– Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill förhandla om avtalet. Det är den näst bästa lösningen, säger Jonas Sjöstedt.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) är inte tillgänglig för att kommentera frågan. Istället hänvisas SFT till David Erixon, politiskt sakkunnig på Näringsdepartementet. Han vill inte uttala sig om varför regeringen inte offentliggör vad det skulle kosta att avbryta avtalet i förväg, bara att det handlar om ”oerhört stora belopp”. Han menar dessutom att staten inte har rätt att lösa ut A-Train från avtalet så länge bolaget sköter sina åtaganden, och han ser ingen anledning till det så länge trafiken enligt honom fungerar bra och kunderna är nöjda.

David Erixon säger sig inte kunna bekräfta Svenska Dagbladets siffror om att Macquaire skulle ha köpt bolaget till extrapris. Han ser därför inget fel i att framtida SL-resenärer tvingas betala en extra avgift till A-Train för att gå av på Arlanda.

– Om man har tagit på sig en kostnad och byggt infrastruktur tycker jag det är rimligt att man får en ersättning för det man byggt upp.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Förberedelserna i gång inför No border camp

I sommar arrangeras lägret No border camp i Stockholm. Målet är att sätta fokus på och kritisera EUs migrationspolitik. Förberedelserna har redan kommit i gång, och en informationsturné är nästa steg för att sprida ordet om lägret.

Stockholms Fria

Söderorts gräsrötter växer

Aktivisterna blir fler längs med söderorts tunnelbanelinjer. Motståndet mot utförsäljningen av hyresrätterna ökar. Imorgon ordnas en temadag om boende och rätten till det gemensamma. ”Det handlar om att arbeta inifrån och underifrån”, säger Anja-Lisa Rudka från Nätverket Linje 19.

Stockholms Fria

Mona löneförhandlade – räknades som nej till jobbet

Arbetssökande tvingas tacka ja till löner som ligger långt under kollektivavtalsnivåer, menar facket. Annars kan deras ersättning från a-kassan påverkas. Mona drabbades när hennes löneförhandling räknades som att hon tackat nej till jobbet.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu