Fria.Nu

"Vi kan mäta oss med Cannes"

Git Scheynius, chef för Stockholms filmfestival, är stolt över årets utbud. Tävlingssektionen är den starkaste på länge, menar hon.

Festivalgeneralen Git Scheynius har en bra dag. Trots att det är bråda tider med bara en vecka kvar till första festivaldagen är hon på mycket gott humör och pratar i ett sträck under den halvtimmeslånga intervjun.
– I vanliga fall är vi sex personer som arbetar med festivalen under året. Nu är vi sextiofem. Det är högtryck i korridoren, vi står nästan på varandra. Men jag har turen att ha fått ett eget rum med en dörr jag kan stänga, säger hon efter att precis ha avslutat ett möte.
Git Scheynius är märkbart stolt över festivalen och årets filmer.
– Vi har en av de bästa tävlingssektioner som vi någonsin har gjort. Den kan mäta sig fullt ut med Cannes.
Hon drar siffrorna: 400 visningar på 10 olika biografer, 100 regissörer kommer på Sverigebesök – och så är det 170 premiärer på bara 11 dagar.
Git Scheynius har under flera års tid haft ögonen på arabisk film. I år uppstod det rätta tillfället att belysa den i festivalens spotlight-kategori.
– Den arabiska filmen har inte varit tillräckligt bra tidigare, men nu börjar det hända något. Bland annat tack vare The yacoubian building, med Egyptens Brad Pitt, om man får raljera lite.
Hon understryker att arabisk film ser mycket olika ut från land till land. Medan Egypten har en lång historia av att producera film kommer nu den första saudiarabiska filmen någonsin, komedin Keif Alhal.
– Det kommer nya självständiga röster som vågar visa vilka olika strömningar som finns i samhället. Man får en helt annan bild än den vi får av nyheterna, säger hon.

Som sina egna favoriter nämner Git Scheynius Day night day night, en tysk film om en 19-årig kvinna som av politiska skäl ska begå självmord vid Times Square.
– Den är gastkramande. Filmen är 94 minuter lång och innehåller nästan ingen dialog, den är otroligt intressant. Sedan gillar jag Sherry baby med Maggie Gyllenhaal.
Hon är också imponerad av regissören Darren Aronofsky, som tävlar med filmen The fountain.
– Han är en av de mest intelligenta regissörer vi har. Han utmanar och spänner sin båge allt vad han orkar och det kanske inte alltid blir en fullträff, men han vågar.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nu skrivs 80-talets ockupanthistoria

Boken Vårt 80-tal dokumenterar husockupationer och vänsteraktivism. "Nu skriver vi vår egen historia", säger Mandra Wabäck, redaktör.

Stockholms Fria

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu