Han ger Vysotskij nytt liv | Fria Tidningen
Fria.Nu

Han ger Vysotskij nytt liv

Den ryske skådespelaren och poeten Vladimir Vysotskij gick bort för drygt 25 år sedan. Men minnet av honom lever starkt. Dan Fägerquist, en av flera svenska uttolkare, är på turné med ett lass Vysotskijsånger och en gitarr.

Sedan 20-årsåldern har i dag 32-åriga Dan Fägerquist brunnit för Vladimir Vysotskij, rysk skådespelare, poet och sångare som avled 1980 efter ett kort och intensivt liv. Energin i Vysotskijs väsen hörs bland annat på de piratkopierade band som sprids än i dag, i öst som i väst.
Det var just intensiteten, energin och de allmänmänskliga historierna i texterna som fick Dan Fägerquist att upptäcka Vysotskij.
– Det är fruktansvärt bra texter, säger Dan Fägerquist. De är raka, brutalt vackra och inte anpassade. De handlar om oss, många kan känna igen sig. Men egentligen är det dikter till gitarr, hans melodier är det inte så mycket med... Det var texterna som jag fastnade för.
Dan Fägerquist menar att texterna är sagolika med alla sina metaforer.
– Barn som är på mina konserter går igång på historierna. Det är någon sorts rännstensromantik, och det är jag svag för. Det är en utmaning att sjunga dem. Man kan inte göra det på låtsas, man kan förresten inte lyssna på dem på låtsas heller.

Dan Fägerquist är trött på bilden av att visor sjungs av en gubbe i 1800-talsperuk.
– För mig är det inte intressant med det snälla och tillrättalagda. Jag tycker om det som är fult och vackert, men det som ligger mittemellan är inte lika intressant.
Dan Fägerquist är mitt uppe i en Skandinavien-turné: nyss hemkommen från Norge efter åtta konserter blir det nu en miniturné i Sverige. Göteborg nu i veckan, Stockholm, Falun, Växjö med flera nästa vecka. Sedan bär det av till Finland.
– Jag är lika stor, eller liten, i alla skandinaviska länder, säger han. Det är en fin publik. I Norge var det så himla positivt, jag kunde ha ställt mina skor där på scenen och gått därifrån så hade det räckt. Men det är inte säkert att det blir en bättre konsert av ett sådant mottagande, snarare tvärtom, säger han ödmjukt.

Vysotskij skrev över 600 sånger och var älskad av ryssarna. Många följde honom till gravsättningen. Däremot uppskattades han inte av myndigheterna i Sovjetregimen. Flera sånger, som till exempel Vargjakten, är kritiska till den kommunistiska praktiken. I Sverige är Vysotskij kanske mest känd i vänsterkretsar.
– Det var ju Fria Pro som tog upp honom i Sverige, de var ju vänster. Så det har blivit i vänster- och teaterkretsar som man känner till honom. Men för mig är det politiskt bara gentemot mig själv. Det står ingen partibeteckning bakom. Jag försöker få sångerna att hitta plats i mig, säger Dan Fägerquist.
Dan Fägerquist har spelat in två skivor: Sånger av Vysotskij (2000) och Live på Mosebacke (2005). I november ska han in i studion igen.
– Jag har tänkt spela in låtar som jag inte fått till som jag ville på de tidigare plattorna. Det blir trummor och bas också. Men vi får se vad det blir av det, om det blir en skiva eller något annat, säger han.

Det som driver honom att stå på scen är inte att i första hand fånga publiken. Det handlar snarare om att fånga sig själv.
– Jag strävar efter det och ibland lyckas det. Att stanna tiden för att berätta de där sagorna. Det låter pretentiöst, men det är så.
Så vilken är favoritlåten? Dan Fägerquist funderar en stund. Det går upp och ner, man hittar en låt på nytt, man tröttnar på en annan. Efter en stund kommer han fram till en favorit: den sju minuter långa Balladen om kärleken.
– Men alla sånger komplettererar varandra, de behöver varandra. Det är svårt att tröttna på dem.

Rekommenderade artiklar

© 2021 Fria Tidningen