Stockholms Fria

Muslimer kritiska till Veolia i t-baneupphandlingen

Veolia som ansvarar för Storstockholms lokaltrafik bedriver olagligt ekonomiska intressen på ockuperad mark i östra Jerusalem. Nu uppmanar Sveriges unga muslimer SL att inte teckna nytt tunnelbanekontrakt med företaget.

Den 20 januari ska styrelsen i SL besluta om vilket bolag som får ansvaret för tunnelbanedriften de närmaste åtta åren. Veolia Transport som de senaste åren skött trafiken har goda möjligheter att ta hem upphandlingen, trots att företaget som FT tidigare har rapporterat om bryter mot internationell och humanitär rätt i ett av världens mest krisdrabbade områden.

På Palestinas inofficella nationaldag den 15 december anordnade Rättviseakademin en protest mot företaget. Nu reagerar även vänsterpartiet och Sveriges unga muslimer, i skuggan av Israels anfall mot Gaza.

– Det är upprörande att man ens överväger att teckna ett nytt avtal med ett företag som så tydligt bryter mot folkrätten, säger Omar Mustafa, vice ordförande i Sveriges unga muslimer.

Veolia bygger på uppdrag av Israel spårvagnsnät mellan västra och östra Jerusalem. Enligt internationell rätt är det förbjudet för en ockupationsmakt att bygga ut infrastruktur på ockuperad mark.

– Jag skulle bli mycket förvånad om de politiker vi röstat fram anlitar ett företag som stödjer den israeliska ockupationen, säger Omar Mustafa.

Gunilla Roxby Cromvall (v) i SL:s styrelse hoppas att övriga styrelsemedlemmar tar sitt ansvar i frågan och väljer ett annat bolag.

– Det vore en skandal om Sverige tecknar ett 35-miljardersavtal avtal med ett företag som bryter mot folkrätten. Jag tror att miljöpartiet och socialdemokraterna är inne på vår linje eftersom de tidigare kritiserat Veolia.

Styrelsemedlemmen Peter Kockum (m) vill däremot inte uttala sig om förhandlingarna.

– Vi är mitt i upphandlingarna och då innebär det att jag ska hålla tyst.

Biståndsorganisationen Diakonia uppmärksammade i oktober att svenska Assa Abloy ägde en fabrik i en illegal bosättning på den ockuperade Västbanken, vilket resulterade i att företaget snabbt beslöt sig för att flytta enheten. Joakim Wohlfeil på Diakonia anser att man måste ställa ännu högre krav på de offentliga instanserna.

– Jag tycker att den offentliga förvaltningen borde kräva att leverantörerna respekterar den nationella och internationella lagen innan man köper tjänsterna de erbjuder, säger han.

Veolia är ett internationellt transportföretag med huvudkontor i Paris, vars dotterbolag driver buss- och järnvägstrafik i stora delar av Sverige.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Alltjämt stor efterfrågan på burägg

Sex miljoner ägg i timmen beräknas svenskarna stoppa i sig bara på påskafton. Av dessa kommer två av fem ägg från burhöns. Där har varje höna i genomsnitt en yta av ett A4-papper att röra sig på. ”Skippa äggen i påsk”, säger Linda Björklund på Djurens rätt.

Fria Tidningen

Censur av barnporr omdiskuterat förslag

EU-kommissionären Cecilia Malmströms förslag att censurera barnpornografi på nätet har inte tagits emot med öppna armar. Kritiker hävdar att förslaget är verkningslöst och öppnar upp för mer nätcensur.

Fria Tidningen

Kärnkraftsfrågan en strid på kniven

Aktivister från Greenpeace samlades för att demonstrera mot regeringens kärnkraftsproposition. ”Förslaget förlänger kärnkraftverkens livstid med minst 120 år”, säger Ludvig Tillman på Greenpeace.

Fria Tidningen

”Lotsar” får provision om de hittar jobb åt flyktingar

Nyanlända flyktingar ska så snabbt som möjligt ut i arbetslivet. Det är målet när regeringen flyttar över jobbansvaret från kommunerna till Arbetsförmedlingen vid årsskiftet. Trots kritik mot att så kallade lotsar får provision om de hittar jobb åt nyanlända ger oppositionen förslaget försiktigt stöd.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu