Affischer för rätten att synas | Fria Tidningen
  • "Bombardera staden med friggebodar". Affisch av Mats Molid.
Fria.Nu

Affischer för rätten att synas

I SFT:s nya serie Konstnärer i fokus presenteras en konstnär och dennes verk, antingen med konstnärens egna ord, en beskrivande presentation eller en intervju. Del 1: Konstfackstudenten Mats Molid, som utbildar sig till bildpedagog, intervjuas om sitt affischprojekt om hemlösa.

Under två dagar intervjuade Mats och jag hemlösa i Stockholms innerstad. Syftet var att få de hemlösa att formulera åsikter som skulle sättas upp på stora affischer i staden. De hemlösa fick själva bestämma texten och var affischerna skulle sättas upp. På nationaldagen gick vi ut och satte upp dem.

Hur fick du den här idén?
- Jag hade ett fotoprojekt att göra till skolan. Jag köper varje nummer av Situation Stockholm och tänkte att det skulle vara kul att göra ett reportage om hemlösa. Vad är det mest intressanta med hemlösa? Deras åsikter, hur samhället ser på dem, hur jag ser på dem, hur de ser ut? Det som intresserar mig är vad de har för åsikter. Vad skulle de säga till andra människor om de fick chansen?
- Jag ser en affisch som en bild även om det bara är text. Det handlar om vad jag väljer att inte ta med i bilden och vad jag väljer att ta med. Sedan fotar jag affischerna i sin kontext och visar upp i mitt slutprojekt. Då ser man både miljön och affischen. Jag har jobbat med två helt olika sorters bilder.

Vad har du fått för reaktioner på affischerna?
- Det är en olaglig handling så jag var tvungen att fundera på hur jag skulle försvara mig om polisen skulle komma. Jag vill ju inte bli bötfälld. Argumentationen måste vara klar inne i mitt huvud innan jag blev ertappad. Den första affischen var jobbig att sätta upp men sedan gick det lättare och lättare. Det är en fråga om vem som har rätt att synas i det offentliga rummet. Har den hemlöses ord rätt att synas i det offentliga rummet, har konstnärens det, eller är det något som de rika företagarna får köpa sig till? Ska alla övriga förpassas till några få anslagstavlor som är övertäckta av budskap? Här får de hemlösa helt välja plats.

Hur var det att sätta upp dem?
- Det har varit både positiv och negativt. Utanför slottet sa de 'låt bli' utan att veta vad det var jag satte upp. De vill inte att jag skulle skräpa ner deras vackra slott på nationaldagen. Kontrasten mellan NK och texten vi hade blev så stor att folk inte kunde låta bli att skratta. 'Wow, det är inte bara jag som tycker att det här är intressant!', tänkte jag då.

Har du lärt dig något om hemlösa under projektet?
- Med hjälp av projektet kunde jag komma dem nära och fick reda på många personers livsöden. Jag hörde mycket om deras missnöje med politiken. Jag har jobbat med kontraster här och i nästa projekt funderar jag på att undersöka hur gräddan av överklassen ser på dem som befinner sig längst ner.

Vilken samhällsklass kommer du själv från?
- Pappa är medelklass eftersom han är lärare. Men mamma är städerska så det blir nog lägre medelklass totalt sett. Hon har berättat för mig hur det känns när kollegerna på arbetsplatsen inte ser henne. Jag studerar till lärare och blir väl medelklass.

Rekommenderade artiklar

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

Hon besjunger livet i utkanterna

I Händelsehorisonten skildras ett samhälle som på många sätt inte alls är olikt vårt, ett samhälle som har förvisat en grupp människor till Utkanterna.

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

© 2021 Fria Tidningen