Fria.Nu

Fackförbund fruktar privatiserade verk

En statlig utredning föreslår att Banverkets och Vägverkets lönsamma delar bolagiseras. När beslutet är klubbat i riksdagen nästa sommar ligger vägen öppen för privatisering.

I utredningen Bolagisering för ökad konkurrens och effektivitet föreslår utredaren Christina Rogestam en bolagisering av Vägverkets och Banverkets produktionsenheter till den 1 januari 2009 respektive 2010.
Kostnaden beräknas till nära en halv miljard kronor bara i ombildningsfasen. Bolagen ska ägas av staten, men Christina Rogestam utesluter inte att det är ett första steg mot en kommande privatisering av bolagen.
– Om de om ett antal år står på någon säljlista vet jag inget om, säger hon.
På fackförbundet Seko, som företräder merparten av de båda verkens anställda, oroas man av utvecklingen. Förbundsordförande Janne Rudén menar att en bolagisering i förlängningen leder till att man äventyrar säkerheten för både anställda och trafikanter. Han fruktar för vilka konsekvenser det kan få om den kunskapskedja som Banverket i dag besitter bryts.
– Vi har starka misstankar om att bolagiseringen kommer att följas ganska snart av en privatisering. Då är vi mycket oroliga för att det också kommer att bli problem med säkerhetsfrågor. Det har vi väldigt tydliga exempel på från England, säger han.

I början av nittiotalet privatiserades det brittiska järnvägsnätet och underhåll och reparationer lades ut på entreprenad. Privatiseringarna hävdes efter bland annat fyra tragiska olyckor som krävde sammanlagt 48 dödsoffer och nästan 820 skadade.
British Rail återgick sedermera i statlig ägo. Men Christina Rogestam tror inte att bolagiseringen i Sverige får liknande konsekvenser.
– Nej, nej, det tror jag inte. Vi gör det på ett annat sätt. Vi har tagit till vara de erfarenheter som man har fått i England och ser till att vi inte gör om samma misstag, säger hon.

Anledningen till bolagiseringen är enligt utredningen att marknadskrafterna genom ökad konkurrens ska effektivisera verksamheten i de nya bolagen. Detta ska i sin tur leda till lägre priser på de tjänster som de delar av Banverket och Vägverket som inte bolagiseras sedan köper in.
Paradoxalt nog är ett annat skäl till bolagisering att verkens produktionsenheter anses ha otillbörliga konkurrensfördelar gentemot privata aktörer, och därmed har pressat priserna. En kritik som har framförts av bland andra branschorganisationen Sveriges byggindustrier.
Men Christina Rogestam avfärdar att det skulle bli dyrare för Banverket och Vägverket att köpa tjänster efter bolagiseringen av deras produktionsenheter.
– Med bolagisering får man ett effektivare sätt att arbeta och då används skattepengarna på ett bättre sätt och du får mer väg för pengarna, säger hon.

Men Janne Rudén menar att effekten blir den motsatta. I dag kontrolleras anläggningsbranschen av de tre storföretagen Skanska, NCC och Peab. Konkurrensen fungerar dåligt och situationen riskerar att förvärras ytterligare när den kontroll verken nu har över marknaden förloras.
– Att tillmötesgå Sveriges byggindustrier måste ju samhällsekonomiskt sett betraktas som ett stort hål i huvet. Om man nu är beskylld för att kunna bygga billigare för skattepengar, ska man då avhända sig den möjligheten för att i nästa steg använda samma skattepengar plus lite till för att bygga dyrare?

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Husen ska stå kvar

När Nya Karolinska sjukhuset reser sig i glas och betong får hyreshuset på Olof af Acrels väg 8 inte längre plats. Landstinget har väntat in i det sista med beskedet som kom som en fullständig överrakning för de boende.

Stockholms Fria

Facklig kritik mot nya Karolinska

Fyra fackförbund kräver att byggstarten för Nya Karolinska sjukhuset i Solna skjuts upp. De menar att den utredning som ska ligga till grund för beslutet är bristfällig och inaktuell.

Stockholms Fria

Klimatprogram sjunger på sista versen

Trots tal om vikten av insatser för att motverka klimathotet stryps bidragen till klimatinvesteringsprogrammen. Den åtgärd som regeringen istället vill se innehåller knappt hälften så mycket pengar.

Borgarna sjösätter Plan B

När de boende i ytterstaden inte visar intresse för att ombilda öppnar majoriteten i stadshuset för försäljning av allmännyttiga fastigheter till privatvärdar. SFT:s Olle Sundgren frågar sig om detta är borgerlighetens Plan B för att sätta bruksvärdessystemet ur spel.

Stockholms Fria

Ett kilo kaffe? Det blir 312 kronor

312 kronor för ett kilo kaffe. 26 kronor för en liter bensin. Det är de priser som skulle råda om resten av samhället följde SL:s prishöjningar.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu