Konst för integration | Fria Tidningen
  • Foto: Jessica Johansson

Konst för integration

2015 var året då bildpedagogen Sophia Andersson och formgivaren Karin Roberts möttes i sitt engagemang för ett flyktingboende i Farsta Strand utanför Stockholm. Där väcktes idén om Artmovement – ett sammanhang för att möjliggöra möten mellan nyanlända och etablerade svenskar via konsten.

2015 var året då bildpedagogen Sophia Andersson och formgivaren Karin Roberts möttes i sitt engagemang för ett flyktingboende i Farsta Strand utanför Stockholm. Där väcktes idén om Artmovement – ett sammanhang för att möjliggöra möten mellan nyanlända och etablerade svenskar via konsten.

Vi kommer båda från konstvärlden och hade på varsitt håll funderat på hur vi skulle kunna hjälpa nyanlända att känna sig mer inkluderade i samhället med hjälp av konstnärligt berättande, säger Sophia.
De såg tidigt att nyanlända de kom i kontakt med hade ett behov av att möta andra och att de kunde fånga upp det behovet via kreativitet.
– Vi blev en förening som tillsammans med Studiefrämjandet Stockholms län fått stöd av Allmänna arvsfonden för att under tre år arbeta med konstnärliga mötesplatser för ungdomar i åldern 15–25 år. Vår verksamhet är mobil, då vi vill befinna oss där deltagaren är, men också ta oss till utställningar i olika delar av staden. Genom det kreativa sker ett utbyte som gör att vi kommer varandra närmare, fortsätter Sophia.

Kreativa workshops

Upplägget för Artmovements workshops är att de samlar ihop en mixad grupp av nysvenskar och etablerade svenskar. Det är kostnadsfritt och inga krav ställs på tidigare erfarenhet av konstnärligt skapande. Däremot vill de gärna nå ut till personer som är intresserade av att berätta kreativt.
– Vi möjliggör möten mellan människor som annars inte skulle ha träffats, och därför försöker vi få till en mixad deltagargrupp. Vi tror att det leder till ett öppnare samhälle, där vi förstår varandra oavsett bakgrund.
Tillsammans lyssnar gruppen på en etablerad konstnär som presenterar sitt konstnärskap, eller går på en konstutställning. Därefter skapar deltagarna utifrån ett givet tema och pratar om det de gör. Mötet öppnar dörrar och gör att fler vågar samtala, trots språkliga barriärer, menar Sophia.
– Ett exempel på en workshop var när fotografen Aida Chehrehgosha kom och pratade om tvångstankar och hur hon arbetade med dem i sina bilder. Därefter fick gruppen gestalta temat i textform, och fortsätta på meningen ”I cant stop thinking about…”, vilket var titeln på Aidas utställning. Därefter fick de dela med sig av texterna och fortsätta det kreativa arbetet via fotografi.
En annan gång har de skulpterat minnen i ståltråd och just nu pågår ett projekt i Flaten i samarbete med en miljögrupp, där deltagarna fotografiskt gestaltar naturen inom sig själva. Ibland byter deltagarna texter med varandra och gestaltar varandras upplevelser i form av till exempel teckningar och foton.
– Ett gemensamt verk växer fram. Vi avslutar alltid med en utställning tillsammans med deltagarna. Det kan vara på galleri, konsthall, konstskolan Basis eller annan konstinstitution. Konsten finns även på vår hemsida.

Workshop på distans

Ett annat arbetssätt som blivit viktigt för föreningen är att jobba på distans. Detta för att fånga upp fler röster, nå ut till fler och möjliggöra möten mellan människor oavsett adress. Sophia berättar att workshopen Home kom till mycket tack vare Najeb Al Bakar, en av Artmovements första deltagare, som sedan blev en del av organisationen.
– Hans kontakter världen över gjorde det möjligt att få med oss människor från Syrien, Frankrike och olika delar av Sverige som intresserade sig för den fotografiska bilden och dess möjlighet att berätta.
Med handledning av fotografen Jens Andersson fick deltagarna i uppdrag att gestalta sin tanke på hemmet – vad det stod för och vilken känsla som innefattades i ordet.
– Två och två gjorde deltagarna gemensamma bilder på distans, med teknisk handledning från Jens och feedback från Najeb. De bollade fram och tillbaka till varandra. Det var en häftig upplevelse för alla inblandade!

Intresset har svalnat

Allt fler aktörer vill samarbeta med Artmovement men ett nytt problem har uppstått – det är svårt att hitta deltagare. Detta trots att de vet att många människor är daglediga, både nya och etablerade svenskar. Många av de nyanlända som deltog i början har deporterats eller fått sysselsättning.
– Vårt stora mål nu är att nå ut till fler daglediga. Dels människor som nyligen anlänt hit men också etablerade svenskar. I början hade vi många deltagare att kontakta. Nu skriver media mer sällan om flyktingarnas situation än vad de gjorde 2015, och vi har därför märkt ett svalnat intresse. Den öppenhet och vilja att hjälpa som fanns för några år sedan är mer avslagen i dag.
Sophia tror att det, förutom medias minskade rapportering, beror på det konstanta bildflödet, som gör oss avtrubbade.
– Men har du väl engagerat dig i en människas historia kommer du för alltid att ha en annan syn på människor i en liknande situation, oavsett om personen är hemlös eller har flytt från ett annat land. Vi vill uppmana till en mer humanistisk blick på medmänniskorna runt oss, säger hon.
 

Fakta: 

DET HÄR ÄR ARTMOVEMENT

• Artmovement grundades 2015 av Karin Roberts och Sophia Andersson. I dag är även Stina Bülow och M Najeb Albakar med och driver verksamheten.
• Föreningen har tillsammans med Studiefrämjandet i Stockholms län fått stöd av Allmänna arvsfonden för att under tre år arbeta med konstnärliga mötesplatser öppna för alla, nyanlända och svenskar med fokus på åldern 15–25 år.

FLER INITIATIV FÖR INTEGRATION

• Asylbyrån – Advokatbyrå som hjälper människor som vill stanna i Sverige att få en rättssäker process.
• Invitationsdepartementet – Uppmanar etablerade svenskar att bjuda hem en eller flera nyanlända på middag.
• Kompis Sverige – Skapar nya möten genom att matcha ihop etablerade och nya svenskar via djupintervjuer.
• Hej Främling – Erbjuder hälsofrämjande aktiviteter för att bryta utanförskap och kombinera mångfald med hälsa.
• Öppna dörren – Uppmanar till möten mellan etablerade och svenskar, över en middag, träffas med barnen eller snacka jobb med någon från en annan bakgrund.
• Refugees welcome Stockholm – Hjälper människor på flykt genom mötesplatser, språkmöten och juridisk rådgivning.

Rekommenderade artiklar

Rinkebysvängen, Yakumbé och en halling

Det bullrar ordentligt på Skeppsholmens folkhögskola i Stockholm. Slagverksgruppen Yakumbé repar inför släppfesten för nya cd:n Rinkebysvängen. Jerker Jansson som har fått lyssna på skivan i förväg gör ett besök mitt i förberedelserna.

Klaner, tribalism och neotribalism

Från höger varnas för att primitiva stamsamhällen har fått fotfäste i vårt samhälle. Men lever många människor i västvärlden inte redan i ett sådant? Göran Dahl reder ut begreppen.

Hipstrarnas profet

En profet dyker plötsligt upp i Stockholm. Han säger sig vara Guds utsände, men hans teologi är inte direkt traditionell eller kristen. Han låter som en fritidsledare på en progressiv ungdomsgård. Jerker Jansson har läst I ett litet hörn av världen av Marcus Palm.

Vad ska vi med EU till?

”Ett ödesår för unionen och Europa” var rubriken på huvudledaren i Sydsvenskan den 7 januari 2019. De interna påfrestningarna är stora och en av de allra största medlemmarna håller frenetiskt på att försöka ta sig ur. Hur ser EU:s framtid ut? Göran Dahl har läst två böcker om EU.

Får de va’ gött att leva?

SVT sände nyligen scenversionen av Macken, en av de mest populära svenska humorserierna någonsin. Serien som sändes 1986 bestod bara av sex avsnitt innehöll sketcher och inte minst sånger som blivit klassiska. Jerker Jansson tror att det inte bara beror på Claes Erikssons geniala texter och sånger utan också på seriens rötter i bondkomiken.

© 2019 Fria Tidningen