Magnifik debut av Johan Lindström Septett | Fria Tidningen

Recension


Musik
Music For Empty Halls Artist: The Johan Lindström Septett Bolag: Moserobie

Fria Tidningen

Magnifik debut av Johan Lindström Septett

Nybildade The Johan Lindström Septett skivdebuterar. "Magnifik musik", skriver Tobias Magnusson.

En båt utan åror i en vattenpuss i ett ödsligt parklandskap. Bakom den lätt surrealistiska omslagsbilden står fotografen och konstnären Jan Vertsberg. Den drömska atmosfären tar sig även in i det långa stycket Serengeti som inleder The Johan Lindströms Septetts skivdebut.

Gitarristen Johan Lindström har de senaste åren hörts på skivor av Edda Magnason, Rebecka Törnqvist och Ane Brun. För de flesta är han mest känd som en av medlemmarna i Tonbruket, och före det som medlem i Per ”Texas” Johanssons grupp i slutet av 1990-talet. Johansson är också en av de välmeriterade musikerna i Lindströms eget band där övriga är Jonas Kullhammar, Mats Äleklint, Jesper Nordenström, Torbjörn Zetterberg och Konrad Agnas.

Från Tonbruket har Lindström tagit med sig den öppna attityden när det handlar om att förhålla sig till olika genrer. Här samsas det lyriskt skira med kantigare, hårdare, emmellanåt lätt (post)-rockiga inslag.

Ett speciellt sug har titellåten Music For Empty Halls part 1 vilken sömlöst övergår i Europe Endless Boogie för att avslutas med Music For Empty Halls part 2. Magnifik musik som rasar ihop för att sedan åter byggas upp.

Annons

Rekommenderade artiklar

Drabbande kärleksbudskap från Blameful Isles

Recension

Blameful Isles is dope! Det skrev Talib Kweli på sitt Facebookkonto efter att ha upptäckt det svenska bandet Blameful Isles. Så rätt han har i detta. Lysande på de tre föregående albumen och än bättre på nya dubbelalbumet Pleroma, skriver Tobias Magnusson.

© 2018 Fria Tidningen