Fotograf i jakt på sin identitet | Fria Tidningen
  • Maya Økland är utbildad i fotografi och konst vid konsthögskolan i Bergen. 2016 utkom boken Stranger in Motherland. Nu visar hon fotoserien på Varbergs konsthall.
  • Maya Økland undersöker i sina bilder hur man omfamnar en nationalitet som man egentligen bara känner genom sin mamma.
Fria Tidningen

Fotograf i jakt på sin identitet

Som 19-åring begav sig Maya Økland med en kamera till sin mammas hemland Brasilien. Det blev början på en fotografisk resa som skulle ta henne närmare sig själv och sin familj.

Utställningen Stranger in Motherland bygger på fotografier tagna av Maya Økland i centrala Brasilien mellan 1999 och 2013.

– Jag reste för att leta efter min identitet. Jag är inte född där och har inte bott där men jag är ändå Brasiliansk. Jag ville undersöka vad det betydde, säger Maya Økland.

Uppväxten i Varberg var långt från den lilla delstaten Tocantins på den brasilianska landsbygden i utkanten av Amazonas där hennes mamma föddes.

Under sin resa bodde Maya hos sina släktingar och deras vänner. Kameran hade hon med sig i vardagen. Genom linsen lärde hon känna människorna och platserna. Efter sitt första besök utbildade hon sig inom fotografi och konst på konsthögskolan i Bergen. Resorna blev fler och hon studerade vidare som utbytesstudent vid Cleavland Institute of art i USA och på Konstfack i Stockholm.

Resultatet av mötena med släkten i Brasilien är samlade i utställningen Stranger in Motherland som just nu visas på Varbergs konsthall. De 49 bilderna är tagna mellan 1999 till 2013 och tar utgångspunkt i Mayas mormor och hennes 64 barnbarn. Porträtten skildrar kvinnor, män och barn, alla med blicken riktad mot linsen och fångade i vardagen. Det är rent och avskalat utan filter eller blixtar. Porträtten varvas med stämningsbilder och landskap. Omgivningarna visar på de olika ekonomiska förutsättningar och strukturer som familjemedlemmarna lever under.

Som aktiv feminist och skribent för bland annat tidskriften Fett, som kan liknas vid Norges motsvarighet till Bang, är hon väl medveten om maktförhållandena mellan fotograf och det fotograferade och om risken att exotisera eller likt det antropologiska fotografiet göra den porträtterade till ”det andra”.

– Jag blir gärna utmanad kring de resonemangen. Men det här är ett personligt projekt. Jag insisterar på att fotografera vanliga människor. Att låta dem få ta plats.

Genom att själv vara en bärare av kulturen och genom att hon har en personlig relation till personerna som porträtteras undviker hon att exotisera och skapa bilden av ”den andra”.

Maya Øklands bildserie för tankarna till dokumentärfotografi och utställningar som The Family of man från 1955, ett världsomspännande fotoprojekt som syftade till att visa det universella i mänskligheten och som samlade bilder av olika fotografer från 69 länder. Maya Økland nämner fotografer som Rineke Dijkstra, Diane Arbus och August Sander som inspiratörer.

– Jag har bara kameran med mig och bilderna hamnar mittemellan fotografi och samtidskonst. De ligger nära familjealbumet. Hoppas att projektet kan skapa nyfikenhet bland en mer ovan konstpublik. Konsten är för dålig på att vända sig till hela befolkningen. Detta kan vara ett sätt att öppna upp, göra det tillgängligt och intressant för fler, säger Økland.

Fakta: 

Maya Økland

Yrke: konstnär och kurator, bosatt i Oslo.

Aktuell: Utställningen Stranger in Motherland visas på Varbergs konsthall, pågår till 29 april.

Annons

Rekommenderade artiklar

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

Hon besjunger livet i utkanterna

I Händelsehorisonten skildras ett samhälle som på många sätt inte alls är olikt vårt, ett samhälle som har förvisat en grupp människor till Utkanterna.

© 2018 Fria Tidningen