Möten där musiken blir ett gemensamt språk | Fria Tidningen
  • Sonica Sequence handlar om musikaliska möten i oväntade miljöer. På bilden ses Lisa Nordström tillsammans med den kubanska sångerskan Ele Valdés.
  • Toky var en av fyra destinationer under Sonica Sequence och i stadens tunnelbana uppstod ett fantastiskt möte mellan Lisa Nordström och en ung kvinna som tog platsen bredvid henne för att sjunga.
Fria Tidningen

Möten där musiken blir ett gemensamt språk

Möten och improvisation. Två viktiga delar i elektronikamusikern Lisa Nordströms arbetssätt. Aktuell är hon med albumet Volume samt musikdokumentären Sonica Sequence.

Under en resa till Kuba 2012 dit Lisa Nordström var inbjuden för att spela med lokala musiker och dansare såddes ett frö som skulle leda till musikdokumentären Sonica Sequence.

– Det var under en paus i spelningarna som jag och Pether Lindgren besökte en ödetomt i Havanna. Vi ställde upp lite av vår utrustning där och skapade improviserad musik med en kubansk slagverkare som jag aldrig spelat med tidigare.

Detta blev startpunkten för ytterligare resor till Japan, Indonesien och Cypern där Lisa Nordström ville utforska möjligheterna att kommunicera över språkgränser med hjälp av musik. Musikerna som medverkar och som Lisa möter har bakgrund från så vitt skilda genrer som noise, kammarmusik, zar, kör, gamelan, pop, elektroniskt, experimentellt och latin.

Sonica Sequence premiärvisades i våras på den stora dokumentärfilmfestivalen Cph: Dox i Köpenhamn där den fick ett strålande mottagande. Därefter har den visats på Way out West och flera andra festivaler. Som en del i projektet släpps nu albumet Volume med musik från filmen.

En komplicerad och lång process har komprimerats till en timmes fest för både öga och öra. Lisa Nordström är själv något överraskad över att de många mötena med musiker hon tidigare aldrig träffat faktiskt gav intressanta resultat.

– Just det improviserade sättet som jag gör musik på är vansklig och man vet aldrig på förhand vad som kommer uppstå. Men jag gillar verkligen att utgå från det som sker i stunden, säger Lisa, som tillägger att en annan tanke var att spela på oväntade platser för att utmana vad som är socialt accepterat, vad man tillåts och tillåter sig själv att göra i det offentliga rummet.

All kommunikation var ordlös och musiken blev till ett gemensamt språk.

– När vi träffades hade jag inga kunskaper om musikern jag träffade och då gäller det att vara öppen och lyssna på varandra. Det var lite som när ett barn kastar en boll till ett annat barn, som tar upp bollen och kastar tillbaka. Här var det lite samma approach; att kasta ut något för att se vad som sedan kommer tillbaka.

Är det ändå viktigt att musiken som nu ges ut ska låta som Lisa Nordström?

– Nej, det är det inte. Men mitt sound är ändå något som ändå binder ihop albumet. Det är en svår fråga, säger Lisa Nordström och tystnar för ett ögonblick.

– Jag hoppas att mitt sätt att spela är inbjudande; att jag bygger en ljudvärld som gör det tryggt för de andra musikerna att improvisera över.

Redan på 80-talet gjorde Jon Hassell ett par unika album under parollen Fourth world music, innehållande ett slags tänkt musik från en kultur opåverkad av en västerländsk kanon. Tankar som inspirerat många efterföljande artister.

På frågan om Lisa Nordström ser Sonica Sequence som ett politiskt säger hon att de politiska aspekterna finns i projektet men att de inte gjort dem uttalade. Att rikta fokus mot musikkulturer som är fascinerade och som förtjänar större uppmärksamhet är dock en målsättning.

– När det gäller Indonesien till exempel är det ett land som medier inte rapporterar om dagligen, och vi har inte heller så stor kunskap om deras musiktraditioner. Sessionen jag gjorde med gamelanmusikerna där är minnesvärd och jag vill gärna åka tillbaka till dit för att fortsätta det samarbetet, säger Nordström.

Det har blivit många minnesvärda möten under resorna. Lisa Nordström minns speciellt hur överväldigad hon blev av en övergiven teater i Havanna. Där stämde hon träff med sångerskan Ele Valdés.

– Vi visste inte om hon skulle dyka upp och när hon till slut dök upp var det osäkert om hon ville medverka. Först sitter hon bara och lyssnar när jag spelar för att sedan resa sig upp och börja sjunga. Det var ett riktigt starkt ögonblick.

Det allra mest speciella mötet uppstod i Tokyos tunnelbana. En plats som var allt annat än inspelningsvänlig.

– Det var fruktansvärt jobbigt att genomföra och jag fattar inte att jag klarade av det. Jag satt med min utrustning och spelade och frågade folk om de ville lyssna, många satte bara upp armarna i ett kryss: Nej jag vill inte! Så plötsligt var det en ung tjej som slog sig ned bredvid mig och som frågade om hon fick sjunga. Det blev fantastiskt.

Kommer du fortsätta odla kontakterna du fått under resorna?

– Planen är att vi ska bjuda in några av musikerna för att spela live när vi framöver kommer turnera med Sonica Sequence. Jag har även bandet Zawa Zawa tillsammans med slagverkaren Mika Takahari som är med i filmen.

Att skapandeprocessen ska innehålla ett visst motstånd är viktigt, understryker Lisa Nordström. Ambitionen är att överraska sig själv och att försöka ifrågasätta vad musik egentligen kan vara.

– I natt då jag inte kunde sova funderade jag över varför jag gör det så jobbigt för mig själv. Det är väl i grund och botten en friktion som jag letar efter, och jag vill upptäcka något. Jag är klassiskt skolad i grunden men har strävat efter att frigöra mig från skolning för att istället hitta mig själv i musiken. Jag började alltmer experimentera, köpte looppedaler och började spela in ljud själv, allt för att hitta ett instrument som var svårt att kontrollera.

Efter att under många år varit en del i Midaircondo valde Lisa Nordström att gå solo och har på senare år gjort musik för dans och teater, samt film och tv. Samarbeten där flera delar ska samverka för att skapa en större upplevelse.

– Det är så mycket som påverkar en lyssnare. Var du är när du lyssnar, vad du ser omkring dig när du lyssnar. Det är en samverkan av alla sinnen. När man gör musik är fokus ofta på det man hör, självklart kan tyckas, men man kan göra väldigt mycket mer med situationen då man upplever musik, säger Lisa Nordström.

Fakta: 

Lisa Nordström

Sysselsättning: Musiker, kompositör och producent

Bor: Göteborg

Tidigare: Medlem i Midaircondo.

Aktuell: Med musikdokumentären Sonica Sequence som hon gjort tillsammans med Pether Lindgren. Albumet Volume (ajabu!) släpps 17 november.

Annons

Rekommenderade artiklar

© 2017 Fria Tidningen