Medier i självförvållad kris | Fria Tidningen
Rojin Pertow

Inledare


Förtroendekris

  • I jakten på klick har etablerade medier anpassat sig efter fejknyhetsmånglarns metoder.Och efter Donald Trump, skriver Rojin Pertow.
Fria Tidningen

Medier i självförvållad kris

Fejknyheternas segertåg över medielandskapen beror på en förtroendekris som etablerade medier i mångt och mycket kan skylla sig själva för, skriver Rojin Pertow.

Faktagranskning räddar oss inte. Så löd rubriken på Martin Schoris utmärkta artikel om fejknyheter och etablerade mediers satsningar mot denna pest, publicerad den 25/9 i Aftonbladet. Schori slår fast att oavsett kostsamma faktagranskningar, samarbeten med sociala medier och folkbildningssatsningar så har traditionella medier inte lyckats stoppa den skenande fejknyhets-epidemin. Folk sprider fortfarande totala osanningar från oetablerade bloggar och mediekanaler som bidrar till en skev samhällsbild.

Medierna sliter sitt hår. Det verkar inte finnas någonting de kan göra för att få den allmänna diskursen på rätt spår igen. Schoris slutsats är bland annat att istället för dyra offensiver mot fejknyheter borde etablerade medier satsa på sin egen publicering, förbättra den så mycket som möjligt.

Därom tvista de lärde. Vad som är säkert är i alla fall att medierna just nu befinner sig i en massiv förtroendekris. Från höger till vänster föraktas och förtalas mediernas trovärdighet. Ibland med rätta, ibland för att spä på den egna världsbilden. Internationell mästare i att baktala medier är förstås Donald Trump. Få offentliga personer kan ljuga öppet med sådan lätthet. Men hur kommer det sig att folk tror honom och de fejknyheter som sprids i hans fotspår? Kanske finns svaret att finna i den hyperpolitiserade tid vi befinner oss i. Åsikter och ställningstaganden bekräftar den egna världsbilden, och är tryggare att läsa än motsägelsefulla fakta om den komplicerade samtiden.

I den bästa av alla tänkbara världar värderas medier efter kvaliteten på nyheterna framförallt. Har mediet lyckats knyta till sig journalister med hög integritet och trovärdighet, producera nyheter med objektivitet som ledstjärna samt hålla en balanserad rapportering borde förtroendet vara högt.

Utan att romantisera det förflutna kan vi konstatera att förtroendet också har varit högre tidigare än vad det är nu. Det är dock inte nödvändigtvis bara mediernas kvalitet som har försämrats, utan tillgången till sämre medier som ökat. Oetablerade bloggar och medieplattformar ploppar upp som svamp i höstskogen. De vinner klick från den uppkopplade massan genom åsiktsjournalistik och gör det allt svårare för de etablerade medierna att hänga med i svängarna. Parat med kommersiella intressen i att bli mest klickad och läst har vi ett katastrofrecept för framtiden. Medierna jagar klick och konsumenterna jagar bekräftelse.

Man kan säga att förtroendet för medier numera går bakvägen. Från att ha haft nyhetsrapporteringen som lackmuspapper för kvalitet vänder sig läsaren nu till sidor som den du läser just nu för att avgöra om mediet i fråga är trovärdigt. Ledarsidorna. Dessa har historiskt sett varit skilda från nyhetsrapporteringen i folks ögon, och bör egentligen fortfarande vara det. Men när man inte längre kan lita på nyheternas objektivitet och saklighet vänder man sig till opinionssidorna. Vad vill denna publikation förmedla för världsbild? Den frågan kan vara svår att svara på genom att bara läsa nyheterna, men om man kopplar ihop dem med opinionen sätts de i ett helt annat sammanhang. Där man tidigare först sett till nyheter och sedan eventuellt till ledaren gör man nu alltså tvärt om. Man litar helt enkelt inte på att nyheterna inte försöker smyga in något budskap.

Kanske har man också helt rätt i att vara misstänksam. Det vore naivt att påstå att en människa kan vara helt objektiv, särskilt i en högpolitiserad tid där åsikter är viktigare än fakta i många fall. Om det är så det ligger till har medierna mycket sig själva att skylla. Fejknyheternas framgångar har nog en hel del med mediernas anpassning efter deras modell att göra. I klickjakten och säljhetsens spår har vi slutat bry oss om det sanna. Jag håller med Martin Schori, istället för att fokusera på fejknyhetsmånglarna borde vi vända blicken till oss själva.

© 2017 Fria Tidningen