Arbetare sjunger ut sina innersta känslor | Fria Tidningen
  • Niki Lindroth von Bahr lägger mycket arbete på att få miljöerna i sina animerade filmer autentiska.
  • I den animerade minimusikalen Min börda tar Niki Lindroth von Bahr djuren till hjälp för att skildra mänskligt beteende.
Fria Tidningen

Arbetare sjunger ut sina innersta känslor

Kortfilmen Min börda tog nästan knäcken på Niki Lindroth von Bahr. Nu får hon lön för mödan då filmen är uttagen till Cannes filmfestival.

Bredvid en motorväg ligger ett köpcentrum. Ett ställe som präglas av rationalitet och kommersialism. Det är ett ställe där folk handlar, det vill säga köper saker. Men även en arbetsplats för många.

I Niki Lindroth von Bahrs animerade kortfilm Min börda är det djur som får slita. Här är det nakenmöss som jobbar på en hamburgerkedja och rhesusaporna som ringer sig trötta på telemarketingföretaget.

– Jag ville skildra poänglösa brödjobb och vad som händer om de som har de här jobben får sjunga ut. Jag har själv haft många brödjobb, som konstnär måste man hela tiden hitta andra sätt att försörja sig på. Jag hade också läst Roland Paulsens bok om Arbetsförmedlingen, vilken jag blev tagen av.

Intresset för musikal har Niki haft sedan hon var liten då hon gärna tittade på Gene Kelly-filmer som Singing in the rain och Anchors Aweigh. Den animerade filmen Sagovärld, som bygger på Beatrix Potters djurkaraktärer, har även den varit en källa till inspiration.

– Tidigare har mina filmer präglats av tystnader, långa tagningar och dålig stämning. I Min börda arbetar jag för första gången med musik. Det blir en intressant kontrastverkan där ett tungt ämne skildras genom sång- och dansnummer.

På tal om arbete säger Niki Lindroth von Bahr att det har varit kämpigt att få filmen färdig.

– Jag blev nästan utbränd på kuppen, säger Niki, som berättar att det tagit två och ett halvt år att färdigställa filmen. Det har varit många beståndsdelar i filmen. Att få dockor att dansa och sjunga medförde att projektet hamnade på en avancerad teknisk nivå. Byggena är krävande i sig.

– Jag strävar alltid efter att få dem autentiska, men här ska jag dessutom få dansande råttor att steppa. Som tur var fick jag god hjälp av den norske animatören Eirik Grønmo Bjørnsen som jobbade dygnet runt i två månader för scenen med de steppande mössen, en scen som är en och en halv minut lång.

– Det har varit väldigt roligt också, inte minst samarbeten med Klungan som gjort rösterna och Hans Appelqvist som gjort musiken och Martin Luuk som skrivit texterna till sångerna i filmen. Jag är så himla tacksam att de ställt upp och medverkat i filmen.

Framgångarna för Min börda har radat upp sig efter att den hade sin premiär på Göteborg filmfestival. Där prisades den för bästa kortfilm och dessutom fick den publikens pris. Nu väntar nästa visning på Cannes filmfestival, som startar i dag.

– Det känns helt fantastiskt. Jag har varit på många festivaler tidigare men Cannes är en festival som folk utanför filmbranschen har koll på, säger Niki Lindroth von Bahr, som därefter kommer att visa filmen på Annecy, världens främsta animationsfestival, även den i Frankrike

I Cannes ska Niki Lindroth von Bahr medverka i sektionen Quinzaine des Réalisateurs, en självständig sektion som går parallellt med de officiella och som förutom långfilm fokuserar på kort- och dokumentärfilmer.

I Frankrike tas korformatet på allvar. Att arbeta för att höja statusen för kortfilm i Sverige anser Niki vara nödvändigt.

– Kortfilmsformatet har en usel status och det är svårt att få visningar på biografer. Att verka i kortformatet innebär framför allt att det är väldigt tufft att få finansiering. I många andra länder har animation en helt annan status, men det finns inte på samma sätt här. Jag har knappt fått en krona i lön under de åren som jag arbetat med den här filmen och jag har verkligen funderat på hur jag ska kunna fortsätta att göra den här typen film.

Svensk kortfilm skördar trots detta framgångar. Maximilien Van Aertrycks Hopptornet visades på Sundance och har blivit en viral succé efter att New York Times publicerat den. David Sandbergs Kung Fury är en annan kortfilm som det senaste året har hyllats internationellt. Innan dess nådde Johannes Nyholm en världspublik med Las Palmas, som även den visades på festivalen i Cannes. Nyholm har för övrigt betytt mycket för Niki Lindroth von Bahr.

– Jag jobbade med Las Palmas och gjorde rekvisitan där. Det har varit väldigt lärorikt att arbeta med honom. Jag uppskattar verkligen hans arbete och vi håller kontakten fortfarande.

Har du redan nu tankar på en ny film?

– Det här projektet har varit väldigt tufft, och jag har inte riktigt hämtat mig. Jag har ändå planer på att göra en längre film i skräckkategorin, den får gärna handla om finansvärlden, säger Niki Lindroth von Bahr.

Fakta: 

Niki Lindroth von Bahr

Född: 1984 i Stockholm

Utbildning: Master i konst vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Tidigare: En natt i Moskva (2008), Tord och Tord (2010), Simhall (2014).

Uppmärksammad: Niki Lindroth von Bahr var en av de som gjorde kostymen till Bowies Black Star-video.

Aktuell: Med kortfilmen Min börda, som får biopremiär till hösten.

Annons

Rekommenderade artiklar

Poet som trivs bäst på scenen

Efter debuten som estradpoet förstod Tobias Erehed att han hittat sin grej. Fria träffar honom för att prata om fördomar, estradpoesi och nya skivan Historier.

Frias guide till alternativa festivaler

Har ni hört talas om ”festivaldöden”? Det är ett rykte som visar sig vara långt ifrån sant. Fria har hittat över 50 svenska festivaler som arrangeras landet runt under våren och sommaren.

© 2017 Fria Tidningen