• Den flerfaldigt prisade författaren Hassan Blasim har bjudits in till kulturinstitutionen Clandestino som gästprofessor. Under våren kommer han att hålla en kurs i kreativt skrivande för nyanlända i Göteborg.
Fria Tidningen

”Alla människor har en bra historia att berätta”

Den prisbelönta författaren Hassan Blasim håller under våren en kurs i kreativt skrivande för nyanlända i samarbete med Clandestino i Göteborg. ”Jag är inte lärare, men eftersom jag själv är flykting kan jag åtminstone delvis relatera till vad dagens flyende gått igenom”, säger Blasim inför den arabiskspråkiga kursen.

Hassan Blasim föddes i Bagdad 1973 men flyttade som sexåring med familjen till Kirkuk i irakiska Kurdistan. Det var där han fick sin första inblick i språkets möjligheter.

Som tolvåring jobbade Blasim extra med att sälja den lokala tidningen på gatan. För att få tiden att gå mellan kunderna löste han korsordet. En dag fick han syn på en annons som utlovade betalning till den som designade egna korsord. Blasim gjorde ett korsord, skickade in det och blev inte refuserad.

– Jag minns hur förvånad mamma blev när det kom hem ett brev med en check från tidningen till oss, berättar han.

Uppväxten präglades av Iraks krig mot Iran.

– Jag tyckte om konstklasserna i grundskolan, men allt vi fick rita handlade om krigspropaganda. Mängder av teckningar på flaggan och tanks som skjuter våra fiender, berättar Blasim, som några år senare blev antagen till filmhögskolan i Bagdad. Där blev han snart aktiv i en grupp som var kritisk mot diktatorn Saddam Hussein.

– Det var okej att gå till en bar, ta några glas och dansa under Saddams regim, men att göra en kortfilm som visade att det fanns fattigdom i landet gjorde att hemliga polisen kom och ställde frågor. Det var en bild som gick emot propagandans.

Sedan drygt tio år tillbaka bor Hassan Blasim i Helsingfors, dit han flydde efter att ha fått problem med säkerhetspolisen i samband med att han spelade in kortfilmen The wounded camera i Kurdistan 2004. Sedan dess har han gjort kortfilmer för finska YLE, blivit kallad ”den kanske mest betydelsefulla nu levande författaren av arabisk fiktion” av The Guardian och fått ett flertal priser för sitt författarskap. I Sverige är Blasim än så länge relativt obekant.

Att glida in på ämnet politik blir oundvikligt. Blasim förklarar att han håller sitt författarskap avskilt från politiken. ”Skrivandet är min zon”. Därmed inte sagt att han inte har åsikter. De första decennierna efter det senaste världskriget var en period av hopp och framsteg i arabvärlden.

– Det kalla kriget raderade ut vänstern i Mellanöstern. Det enda alternativet för de unga som växer upp nu är därför retligiös fanatism, säger han och fortsätter:

– Begreppet mänskliga rättigheter är en term för vita amerikaner och européer. Saudiarabien är det värsta landet i regionen när det kommer till mänskliga rättigheter och med dem har USA och Europa vänskapliga relationer.

Han återkommer till sin litterära gärning, som beskrivs som surrealistisk, blodig och samtidigt fylld av humor.

– Folk frågar hur någon kan leva i Irak. 30 miljoner lever där för att oavsett hur situationen ser ut så vaknar du varje morgon och hittar något att skämta om. Ett vanligt skämt är att irakier borde få rösta i det amerikanska presidentvalet, för att kunna välja om de vill bli bombade av Clinton, Obama eller Trump.

För kulturinstitutionen Clandestino är Blasim en utmärkt värvning för att leda vårens projekt i kreativt skrivande för nyanlända.

– Jag är inte lärare, men eftersom jag själv är flykting kan jag åtminstone delvis relatera till vad dagens flyende gått igenom, säger Hassan Blasim som har idéer om hur han ska hjälpa kursdeltagarna att hitta sin berättelse genom att använda sin bakgrund som både författare och filmskapare.

– Jag kommer att utgå från bilder. En bild från en dröm, din iphone eller ett tidningsurklipp du satt upp på kylskåpet kan innehålla tusen bra berättelser, säger han.

– Jag vill hitta tillbaka till bildens värde. Bilden av en napalmbombad flicka under Vietnamkriget skapade en stor rörelse som protesterade under flera år. När bilden av den döda flyktingpojken i Medelhavet dök upp för några år sedan trodde många på en förändring, men inte mycket hände. I dag översköljs vi av en tsunami av bilder, vilket gör att de förlorar sin kraft, säger Blasim.

I egenskap av flykting som lyckats ta sig till ”paradiset”, som Blasim kallar Europa med fyra fingrar fladdrande i luften, har han en röst värd att höra när det kommer till dagens migration och de problem med protektionistiska tendenser och främlingsfientlighet som flyktingströmmarna orsakat i Europa:

– Att tusentals människor går mot Europa nu är ingenting annat än en gigantisk protestmarsch mot kapitalismen. Och när det kommer till den växande rasismen så tänker jag att på samma sätt som skolbarn får gå ut i skogen och lära sig vad de olika träden och blommorna heter så kanske de skulle få exkursioner till varuhuset och lära sig att plasten i en vara kommer från Kina, metallen från Pakistan. Och så vidare, säger han.

Blasims kurs kommer att pågå under våren, parallellt med en serie föreläsningar med titeln Rätten att berätta. Resultatet presenteras i samband med Clandestino festival i juni.

– Intresset har varit stort från aktivister som redan är aktiva röster, men det är inte dem vi varit ute efter. Vi har försökt hitta röster som kan berätta de här historierna ur en flyktings perspektiv, säger Aleksander Motturi från Clandestino.

Ett femtontal nyanlända kommer att delta på kursen. Några av dem redan skrivande och utbildade personer som vill hitta sin röst igen i ett nytt land. Andra sådana som inte har erfarenhet av att uttrycka sig i skrift men känner att de bär på en bra historia.

– En flyktings historia är inte i sig bättre än den en infödd svensk som bott i skogen i hela sitt liv har att berätta. Det är där jag hoppas kunna hjälpa till, för alla människor har en bra historia att berätta och en rätt att berätta den, men det är inte alla som vet hur, säger Hassan Blasim.

Fakta: 

Hassan Blasim

Född: I Bagdad 1973.

Yrke: Författare och filmare.

Tidigare: Novellsamlingen Irakisk Kristus: (2015) är den enda boken av Blasim som hitills översatts till svenska.

Aktuell: Som gästprofessor för kursen Kreativt skrivande för nykomlingar som arrangeras av Clandestino institut i Göteborg under våren.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Brädspelet som erbjuder skogsdoft

Kan lunglavens levnadsvillkor vara ett nöje? Ja, det tror biologen Daniel Thorell och speltillverkaren Alexander Kandiloros som ligger bakom sällskapsspelet Skogen.

Fria Tidningen

Brädspelet som erbjuder skogsdoft

Kan lunglavens levnadsvillkor vara ett nöje? Ja, det tror biologen Daniel Thorell och speltillverkaren Alexander Kandiloros som ligger bakom sällskapsspelet Skogen.

Fria Tidningen

Rockande frisör i dröm och verklighet

Frisören Hasse Klippare har älskat musik sedan han var 14 år och sitt yrke som frisör nästan lika länge. Nu är han filmaktuell i dokumentären The Rocking Barber of Hisingen.

Göteborgs Fria

Stampens kris blir satir

”Temat förvärva, ärva och fördärva är en av trådarna i pjäsen”, säger Gertrud Larsson, manusförfattare till Tidningshuset som Gud glömde.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu