Recension


Konst
Swoon och Andreas Eriksson Var: Skissernas museum, Lund Pågår: Till och med augusti

  • Sedan starten på 1930-talet har museet, som är en del av Lunds universitet, byggt upp en unik samling av material från konstnärers processer i form av skisser, prototyper och förslag. Skissernas museum återinvigdes i slutet av januari.
  • Väggmålning av Swoon.
Fria Tidningen

Uppfriskande besök på Skissernas museum

Efter att ha varit stängt i närmare ett och ett halvt år öppnade Skissernas museum nyligen för allmänheten igen. Fria Tidningen recenserar utställningar av Swoon och Andreas Eriksson.

Jag har besökt museet ett antal gånger genom åren, och efter att ha passerat den nya entrén känns allt välbekant, om än på något sätt tydligare. Det går att föreställa sig att du bara har sovit över där. På morgonen ter sig allt som dagen innan, förutom att någon har jobbat flitigt under natten – gallrat lite, lagt till en del nytt, hängt om verken aningen luftigare och skaffat nya, praktiska möbler för att tillgängliggöra ytterligare delar av samlingen.

Den stora och fenomenala överraskningen är hur en tidigare atriumgård blivit ett katedralliknande inomhusrum med instagramvänligt spegeltak. Alldeles utmärkt fungerar rummet för konstnären som går under namnet Swoon. Speciellt för detta rum, och ett par andra intilliggande, har hon gjort ett nytt platsspecifikt verk. Det baseras på möten med flyktingar från Syrien och Afghanistan som konstnären mött i Malmö och Lund, och är utfört med upplimmade motiv på papper som konstnären målat vidare på.

Huvudmotivet i spegelsalen ärmden unga syriska kvinnan Maram, som leende tittar ut över besökarna. Swoon, som egentligen heter Caledonia Curry, berättar att hon valde en bild av den leende Maram då det bäst visar det tillstånd Maram befinner sig i nu när flykten är över och vardagen handlar om att etablera sitt liv på en ny plats. Verket heter Haven.

Swoon, som startade som gatukonstnär i Brooklyn för drygt 15 år sedan, intar museets rum med både en skön brist på respekt för den vita kuben och en lyhördhet för platsen. Bilden av Maram och alla omgivande ornamentala former speglas vertikalt, på samma sätt som du ser dig själv och dina medpassagerare i rutan i en tunnelbanevagn. I ett par angränsande rum har porträtt, färgfält och ornament helt tagit över, som om de vore en organism som flyttat in och trivs.

Av de tillfälliga utställningarna är den med Andreas Erikssons gestaltning för Nya Karolinska sjukhuset i Solna den som framstår som mest typiskt i linje med museets samlingar. Hans elva meter höga målning ska placeras centralt i sjukhusets huvudentré. Genom bildspel, förstudier, modeller och en intervju ges publiken en generös om än lite prydlig inblick i Erikssons konstnärliga process. Målningen, som är typisk för hans uttryck med sina medvetet riktningslösa fält av nedtonade naturfärger, kan beskrivas som abstrakt men föreställande. Eller om det är tvärt om.

Han berättar hur människor i en undersökning har sagt hur de önskar att sjukhuskonst ska vara något ”att vila i”, och refererar till Monet. Den kommer säkert att fungera alldeles perfekt på sin plats. Naturen tillskrivs ofta helande egenskaper. Målningen är inte för krävande abstrakt, men inte heller explicit berättande så att den riskerar att uppröra. Trots detta är den heller inte mjäkig, då den i detaljerna har något nervöst över sig.

Erikssons konstnärskap beskrivs oftast som inspirerat av naturen. Samtidigt avsvär han sig rollen som ”naturmålare”, och betonar att hans målningar handlar om ”färg på duk”. Dubbelheten framstår som bärande i verket. En aspekt av det här projektet syns inte alls i utställningen och det är den massiva kritiken som framförts mot hela bygget av Nya Karolinska Solna, som ser ut att bli det dyraste sjukhuset i världen i sin klass. Samtidigt har själva konstsatsningen hyllats som den största av sin sort i modern tid med en budget på 118 miljoner och en mängd inköp och nyutförda verk.

Kanske är det orättvist att kräva att den diskussionen skulle synas i utställningen. Men konsten är aldrig neutral, och oavsett om konstnären och alla andra inblandade vill det eller inte, så är kritiken mot bygget nu också en del av sammanhanget där verket kommer att existera. Diskussionen kan fortsätta när verket invigs i början av 2018. Tills dess kan ni planera in ett antal besök på nya Skissernas museum.

Fakta: 

Skissernas museum

Vad: Unikt konstmuseum med fokus på den konstnärliga kreativa processen. Här finns världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och internationell offentlig konst.

Grundades: 1934 av Ragnar Josephson.

Nyinvigning: 28 januari öppnades museet efter en ombyggnad.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Avtryck från en alternativ samtid

Recension

Ulf Rollofs retrospektiva utställningen Akut fångar något icke gripbart, bortom vårt här och nu, skriver Andreas Kurtsson.

Fria Tidningen

Ge tid åt Samhällsmaskinen

Recension

En angelägen och mångfacetterad utställning, skriver Andreas Kurtsson om Samhällsmaskinen på Malmö Konsmuseum.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu