Recension


Konst
Meddelanden från Aleppo Konstnär: Issa Touma Var: Gävle Konstcentrum Pågår till: 5 mars

  • Verk från serien A Postcard from Aleppo. (Bilden är beskuren)
  • Issa Touma, fristadskonstnär i Gävle sedan mars 2016.
Fria Tidningen

Konst i skuggan av kriget

Issa Touma är en syrisk konstnär och fotograf som har fristad i Gävle. Han är aktuell med utställningen Meddelanden från Aleppo.

Porträtten visar kvinnor i Aleppo som lever under hot. Men det finns inga tecken på oro i deras ansikten. Porträtten liknar mest sådana man tar hos fotografen, en av många händelser i ett normalt liv.

Men livet är inte normalt. Utanför ateljén är det krig. Kvinnorna har gömt sig här. I morgon gömmer de sig kanske på arbetsplatsen, hos vänner eller i skolan –varsomhelst.

Porträtten visas på Konstcentrum i Gävle och fotografen Issa Touma från Aleppo, som sedan i mars 2016 har fristad i Gävle, en av cirka 15 fristadsplatser i landet för kulturutövare som har svårt att arbeta i sitt hemland.

Issa Touma kallar porträtten Women We Have Not Lost Yet. De togs i april 2015 i hans galleri Le Pont i Aleppo under en rebelloffensiv. Kvinnorna i ateljén fruktar inte bara för sina liv, utan också för att bli slavar i ett extremt manssamhälle.

Porträtten är tudelade i ögonhöjd som för att göra kvinnorna svårare att identifiera, men detta snitt tycks mig betona hoten mot deras liv och framtid. De ber inte om ursäkt för något, men att de är oroliga och förtvivlade framgår av korta texter på fotografiernas baksidor. En är farmakolog, ledsen över att hon inte kan ge människor mediciner, en ung tjej saknar utekvällarna, en annan är arkeolog som tänker på IS hot att ”alla arkeologer ska halshuggas”, en är student som räknar bomberna när hon ska sova och tycker att allt är overkligt.

Touma blev upprörd när unga män i den fria syriska armén började stapla sandsäckar utanför på gatan där han bodde. Det var 2012, i början av den första större offensiven mot Aleppo. Snart tog tungt beväpnade styrkor över.

Issa Touma kunde inte gå ut, men filmade soldaternas rörelser i gathörnet. Vi hör hur de skriker att Gud är stor och ”al-Assad kan inte rädda er”.

Resultatet av filmandet blev 9 Days from my Window in Aleppo, som enkelt beskriver konfrontationen mellan det vanliga livet på en gata och soldaternas närvaro.

I en annan film, Greetings from Aleppo, skildrar Touma en riskabel resa till hemstaden i oktober 2016. Han hälsar på sin mamma, som visar hålet av en bomb som gick genom taket och fortsatte ner i golvet utan att explodera. Nu är den borta. Grannkvinnan sopar bort skräp från balkongen. Han besöker vänner och kollegor. En av dem har gjort 25 000 målningar under de senaste fem åren. De är arkiverade i ett högt skåp.

Issa Touma hälsar på hos den trötte passfotografen som har fullt upp, men som själv blir kvar i staden. Han ser hur Ahmat sopar gatan som han brukar göra.

I Aleppo utvecklade Issa Touma en idé han kallar Art Camping, då människor som inte känner varandra skapar något tillsammans. I Textures of the City har deltagarna med kolkrita och papper gnuggat fram detaljer av husväggar i gamla Aleppo. I dag är många hus ruiner och kolteckningarna minnen.

Världen håller sakta men säkert på att militariseras och i den situationen kan Issa Toumas konst ses som uttryck för den protesterande civila människan. Soldaterna har ingenting på gatorna att göra. Det är de som bor och arbetar där som bygger samhällen. Militariseringen ger fel slags människor makt.

Fakta: 

Issa Touma

Issa Touma är en syrisk konstnär som har varit en central gestalt i Aleppos konstliv sedan mitten av 1990-talet. Genom sin konstnärliga praktik har han visat vilken akut roll konst och kultur spelar i konfliktområden.

Galleri Le Pont: Basen för Toumas praktik i hjärtat av Aleppo som sedan 1996 har fungerat som en konstnärlig och intellektuell fristad. Här har han årligen arrangerat konsthändelser som International Photography Festival Aleppo och the International Women’s art festival.

Fristadskonstnär: Sedan 2016 fristadskonstnär i Gävle.

Aktuell: Med utställningen Meddelanden från Aleppo på Gävle Konstcentrum, som pågår till 5 mars.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Öyvind Fahlström ger liv i samtidskonsten

Recension

Öyvind Fahlström uppmanade till att manipulera världen 1964. Vad betyder det för konstnärer i dag, i en tid av alternativa fakta, relativa sanningar och fragmenterade berättelser?

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu