• Karin Hauptmann, konstnärlig ledare för Dramalabbet.
Fria Tidningen

Dramalabbet odlar fram snabbproducerad samtidsdramatik

Sju dramatiker får sju dagar på sig att skriva sju dialoger på ett givet tema taget från nyhetsflödet just nu.

Dramalabbets ambition är att sätta den nya dramatiken i centrum och ge utrymme till samtida perspektiv och berättelser.

– Vi satsar enbart på nyskriven dramatik med urpremiär och vi bedriver en sorts talangjaktsverksamhet för att hitta nya förmågor, säger Karin Hauptmann, konstnärlig ledare för Dramalabbet.

En viktig del i deras arbete är att ha en uttalad normkritisk och feministisk profil.

– Vi sätter ofta upp kvinnliga dramatiker. Vi tittar på hur kön uttrycks i text och förhåller oss experimentellt till hur kön kan gestaltas på scen. Det är viktigt att det finns intressanta roller för kvinnliga skådespelare. Vi strävar efter ett normkritiskt förhållningssätt på flera plan, inte enbart kön.

Sju talangfulla dramatiker har nu fått en vecka på sig att arbeta fram en text som sedan lämnas över till regissörer och skådespelare som tolkar texterna inför premiären.

- På institutioner brukar det vara långsamma processer och vanligt är att klassiska teman bearbetas. Som frigrupp och samtidsteater vill vi kunna ha möjligheten att undersöka och kommentera det som händer i omvärlden just nu. Dialogakuten är ett journalistiskt koncept kan man säga. Temat sätts för att kunna kommentera aktuella nyheter som behöver bearbetas.

Vad är det valda temat?

– Vi har valt temat ”Vart är vi på väg?”. Det ger dramatikerna möjlighet att kommentera den senaste tiden men är samtidigt öppet för fri tolkning för att passa olika typer av dramatiker, säger Karin Hauptmann, som beskriver projektet som dels antihierarkiskt och dels lustfyllt.

– Det finns möjligheter för de som främst är regissörer att pröva på att skriva medan dramatiker i sin tur kan testa att regissera. Det brukar bli ett lustfyllt sammanhang att arbeta i. Både nya och etablerade konstnärer bjuds in.

Sedan starten 1998 har Dramalabbet lyckats att attrahera nya unga dramatiker och regissörer. En större utmaning har varit att locka en ny publik.

– Jag är övertygad om att det finns massor av kulturintresserade människor som går att nå, men det är inte säkert att de vill sätta sig i en sammetsröd salong. Jag tror vi kommer att få se andra sätt att jobba med sceniska uttryck som inte är i en teatersalong, som audio-walks eller pod-teater. Det kommer bli mer genreöverskridande projekt för att möta upp människor där de är, säger Karin Hauptmann.

Fakta: 

Dialogakuten:

När: 3 och 4 dec.

Var: Dramalabbet, Stockholm

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Facket kritiskt till Röhsskas stängning

På grund av arbetsmiljöskäl har Kulturnämnden tagit beslut om att stänga Röhsska museet den 27 februari. Ett beslut som kritiseras från fackligt håll.

Göteborgs Fria

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu