Aktivister från hela världen sluter upp i North Dakota | Fria Tidningen
  • Dave Archambault II, ordförande i Standing Rock Sioux tribe, samtalar med de samiska artisterna Sofia Jannok, Inger Biret Kvernmo Gaup och Sara Marielle Gaup Beaska under deras besök i i Siouxernas reservat Standing Rock, i North Dakota.
  • 7-åriga Omaka Nawicakincinji Mendoza protesterar tillsammans med sina pappa Bill Mendoza, utanför Vita huset i Washington, mot planerna på en oljeledning i North Dakota. Båda tillhör Oglala Lakota Nation, som tillhör Siouxstammen.
  • Polis bevakar protesterna längs motorvägen söder om St. Anthony i North Dakota. Hittills har cirka 100 personer gripits för bland annat olaga intrång.
  • Sofia Jannok, svensk-samisk artist.
Fria Tidningen

Aktivister från hela världen sluter upp i North Dakota

Protesterna mot oljeledningen i North Dakota växer och ursprungsbefolkningar och miljöaktivister från hela världen sluter upp i kampen. Den samiska artisten Sofia Jannok har den senaste veckan besökt Standing Rock.

– Allt är så likt det vi upplever hemma i Sápmi.

Sedan april i år har motståndet mot oljeledningen Dakota Access i North Dakota växt. I dag kallas motståndet för den största ursprungsbefolkningsprotesten på 100 år i USA. Den planerade oljeledningen som enligt ursprungsbefolkningen siouxernas gamla sägner kallas ”Den svarta ormen” skulle dras från North Dakota, genom South Dakota och Iowa, till Illinois och transportera omkring en halv miljon fat olja om dagen. Rakt genom gravplatser och andra heliga platser för siouxerna. Oljeledningen planeras gå under Missourifloden och skulle enligt protesterna utgöra ett starkt hot mot dricksvattnet i området.

– Detta beslut utsätter 17 miljoner människor som är beroende av Missourifloden för risk. Och redan har Dakota Access-ledningen lett till förstörelsen av våra heliga platser när företaget gick fram med bulldozers över gravplatser där Lakota- och Dakotastammarnas förfäder ligger, säger Dave Archambault II, ordförande i Standing Rock Sioux tribe.

Sammantaget är det många kamper som kommer samman i protestlägret i North Dakota. Ursprungsbefolkningens rättigheter, kampen för rent dricksvatten och kampen mot den fortsatta utvinningen och användandet av fossila bränslen. Cirka 3000 människor som representerar ett trettiotal miljöorganisationer och minst 250 olika stammar av Nordamerikas ursprungbefolkning finns i lägret. Såväl ursprungsbefolkning från Amazonas, Nya Zeeland och Sverige. Den samiska artisten Sofia Jannok har tillbringat den senaste veckan i siouxernas reservat Standing Rock för att stötta kampen.

– Jag har följt kampen från i våras när jag var i USA och hörde talas om det hela. Jag har fått en rad goda vänner som är native americans som berättat om sin kamp för sitt hemland, och om hur koloniseringen fortsatt att pusha undan dem. Allt det är så likt det vi upplever hemma i Sápmi, så jag tänkte att enda sättet för oss alla att göra oss hörda är att sluta samman, gå ihop och tillsammans visa världen att rätten till rent vatten och förfäders marker är något som angår oss alla. Att vi urfolk också räknas, när något hotar vår överlevnad.

Lördagen den 3 september intensifierades protesterna när folk från protestlägren gick till platsen där företaget Energy Transfer Partners börjat förbereda oljeledningen. Enligt dem själva för att sätta ner sina stam-flaggor i marken. En av många ceremonier som äger rum i området då så många ursprungsstammar samlas. På plats fanns bulldozrar och arbetare och det slutade med att de båda grupperna drabbade samman. Företagets säkerhetsvakter använde våld, pepparspray och bitande hundar. Den oberoende nyhetskanalen Democracy Now fanns på plats och bilder av säkerhetsvakternas aggressiva hundar med blodiga käftar spreds snabbt världen över.

Kort därefter kom en liten delseger för protesterna då justitiedepartementet sa att projektet måste pausa för att undersökas ytterligare. Något som många såg som en historisk seger för ursprungsbefolkningens rättigheter. Det segerfirandet blev dock kortvarigt då hovrätten den 9 oktober avvisade uppmaningen. Men Dave Archambault II, ordförande i Standing Rock Sioux tribe ger inte upp.

– Vi backar inte från den här fighten. Vi guidas av bön och vi kommer fortsätta att kämpa för vårt folk. Vi kommer inte vila innan vårt land, folk, vatten och heliga marker är permanent skyddade från denna destruktiva oljeledning. Den här fighten är inte över än.

Protesterna har mött starkt motstånd från myndigheter och cirka 100 personer har hittills blivit gripna, de flesta för olaga intrång. Så sent som i måndags greps ett 30-tal aktivister som protesterade mot domstolens beslut att upphäva stoppet av oljeledningen. Sofia Jannok menar att den medierapportering som finns från Standing Rock inte är att lita på.

– Stämningen är väldigt fredlig. Man ska inte tro på det media i USA vill vinkla det till. Icke-våld och enighet över tribe- och nationsgränser genomsyrar feelingen, säger hon.

Nu väntar det slutgiltiga beslutet från myndigheterna angående oljeledningen men protestlägret planeras fortgå tills kampen är vunnen och Sofia Jannok berättar att förberedelserna för vintern är i full gång.

– Lägret ligger på great plains, de stora, öppna slätterna, vinden är stark och en morgon hade alla tält rasat, bara tipis stod upp. Jag bjöds in till ett möte med organisationen som planerade hur vinterlägret ska se ut. De bad om lite råd då jag är från Arktis.

Protesterna i North Dakota är en del av en växande rörelse för att skydda ursprungsbefolkningars mark. År 2012 startade proteströrelsen Idle No More i Kanada och har under åren blivit ett nätverk av lokala protester som stöttar och lär av varandra. De kamper som i många årtionden handlat mest om strukturell rasism mot ursprungsbefolkningar handlar i dag också om hela planetens överlevnad. Också cheferna för oljeföretagen behöver vatten och slagorden från protesterna om att de kämpar för oss alla är många. Sofia Jannok menar att kampen som samerna i Sverige och siouxerna i North Dakota för är den samma.

– Allt är så likt. Framför allt kärleken och respekten för omgivningarna. Det är från det allt kommer. Vi kämpar inte för kampens skull, utan för livet, det liv som vi har rätt till – att vara ett med dina omgivningar, inte sätta sig över naturen, att hedra förfäder och se till att inte sabba för framtida generationer. Allt det ligger så naturligt hos oss och hos de urfolk jag träffat i Standing Rock. Det är det som gör att vi säger ifrån när dessa värden hotas. För oss handlar det om våra hem. Kontakten med naturen är kärnan i våra liv. Om denna kontakt bryts, så hotas vår överlevnad som folk.

ANNONS

Rekommenderade artiklar

© 2021 Fria Tidningen