Punkhyllning till Ivan Aguéli | Fria Tidningen
  • Crash Nomadas förra singel Mälaren var en hyllning till öppna gränser och en kommentar till flyktingsituationen. Nu är de aktuella med Ljuset han sökte, som handlar om konstnären Ivan Aguéli.
Fria Tidningen

Punkhyllning till Ivan Aguéli

Crash Nomada hyllar konstnärsrebellen Ivan Aguéli på singeln Ljuset som du sökte. ”Vissa låtar skriver sig själva, det behövdes en låt som berättar om Ivan Aguélis fascinerande livshistoria och verk”, säger sångaren Ragnar Bey.

I dag räknas Ivan Aguéli till en av våra största konstnärer. Under sin livstid (1869–1917) var han mer eller mindre okänd. Det var heller inte jakten på framgång som drev Aguéli. Han var på jakt efter något annat, något större. Likt många andra konstnärskollegor begav han sig till Frankrike för att utveckla sitt måleri. Aguéli stannade kvar och hamnade i kretsar av teosofer, kommunister och anarkister, studerade orientaliska språk. Han konverterade till islam och bytte namn till Abd al - Hâdi. En livshistoria som fascinerar många, till dessa hör Stockholmsbaserade punkbandet Crash Nomada.

Ragnar Bey, uppvuxen i närheten av Aguélis födelseort Sala, fick idén att skriva en låt om Aguéli efter att ha läst Torbjörn Säfves En roman om frihet.

– Jag läste om den för ett tag sedan när jag började arbeta på låten, det är en roman som ger fina ingångar till Aguélis politiska och andliga sökande, säger Bey.

Ivan Aguéli var urtypen för en oberoende konstnär, en anarkist som bröt mot konventionerna. Som aktivist är hans tilltag i Sydfrankrike 1900 välkänt. Aguéli avlossade två revolverskott mot två matadorer vid en tjurfäktning i Deuil, vilket ledde till fängelsestraff. Aktionen var dock lyckad då tjurfäktning senare förbjöds i Frankrike.

– Jo, det är lätt att relatera till Aguéli som punkrockare, säger Ragnar Bey, med ett skratt.

Ljuset som du sökte är representativ för Crash Nomadas mix av punk och folkmusik och har inslag av orientaliska skalor som färgar soundet.

– Vi inspirerats mycket av folkmusik från Sverige, Öst- och Västeuropa, Mellanöstern och Afrika. Det är däremot första gången vi skriver om en historisk person. Processen har tagit väldigt lång tid då det gäller att vara försiktig, noggrann och respektfull i arbetet. Det har varit intressant att göra en låt som bryter av lite mot våra röjiga och arga låtar.

Er förra singel Mälaren berörde flyktingfrågan. Är ni ett politiskt band?

– Jag skulle säga att vi är ett socialt engagerat band. Filmaren Jodorowsky sa: ”Man behöver inte göra konstnären till politiker, bättre är att politiker blir mer konstnärliga”. Det ligger något i det, säger Bey. Det betyder dock inte att vi musiker ska blunda för politiska frågor.

Den nysläppta singeln följs upp av ett par spelningar, närmast 23 september på Melodybox i Stockholm, och längre fram väntar ett fullängdsalbum.

– Vi ska spela in under hösten och vintern, men albumet lär dröja ett tag. Vi brukar gilla att jobba fort och ivrigt, men just nu är vi inne i en fas där vi arbetar sakta och noggrant, säger Ragnar Bey.

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Solidaritetsorkester med hopp om framtiden

Christopher Ali Solidarity Quartet är svåra att sätta fingret på. Muslimsk mystik, ökenblues och svenskt vemod är några av inslagen på debutalbumet To Those Who Walked Before Us.

© 2019 Fria Tidningen