• Smitt0Cowboy, 2014–2015, Max Book.
  • Ormen0rmen, 2014–2015, Max Book.
  • Skoggans rund 0 marker, 2014-2015, Max Book.
  • Cyklist i slättlandskap, olja, av Bertil Almlöf.
  • Vättern – sol går ner, Bertil Almlöf.
  • Du går icke ensam och Cyklist i slättlandskap av Bertil Almlöf.
  • Hetta, Bertil Almlöf.
Fria Tidningen

Landskap mellan dröm och verklighet

Omtumlande konst av monumentalt format, om än i olika uttryck, sätter sina spår i sommar. Max Books utställning Mata Hare på Jönköpings Länsmuseum och Bertil Almlöfs Sju målningar i Linköpings domkyrka. Båda med beröringspunkter i det kosmiska och andliga.

Det var på 2000-talet som Book hade rikspremiär av sin utställning på Jönköpings Länsmuseum och museet köpte det talande verket Future eat itself. Likt många av hans nytillkomna verk bär det en förebådande oroande och revolutionär ödesstämning. Dramatiken balanseras med det jord- och vardagsnära och den humoristiska blinkningen. Det är många års experimenterande som ligger bakom. I början utvecklade Book ett kemiskt måleri som förstörde sig själv, och arbetade i många lager.

Sommarens Max Book-utställning Mata Hare hade premiär på Prins Eugens Waldemars udde i Stockholm. En tredjedel av verken visas nu och och går sedan vidare till Kulturens hus i Luleå. Det är en heltäckande och intressant resumé över hans konstnärsskap där utställningsboken ger en informativ och personlig bild av såväl hans karriär som skapandeprocessen i stort. Ett viktigt dokument med tanke på den snabba produktionstakten i dag, då den långsamma konstnärliga hantverksprocessen lätt försvinner i den digitala konsumtionsvärlden.

Max Book förenar i sitt blandtekniska måleri på ett säreget, nära magiskt vis den uråldriga naturtraditionen med det hypermoderna samhället och popkulturen. De sanslösa kombinationerna, både i titlar och motiv, skapar både förvirring och öppnar upp för en gränslös fantasi – där allt är möjligt – trots dystopin och vanmakten. Människans litenhet porträtteras med ömhet och humor. Dåtiden möter framtiden, och vi tvingas se i nya uppbrytande perspektiv och visioner. Det är både skrämmande, roligt och andlöst vackert på en gång. Ett förebådande varsel går som en röd tråd av en värld i upplösning och förfall, samtidigt med en frisk antydan om revolt och hopp om förändring. Hela världen gör sig påmind, aktuellt och spännande.

Att studera verken på nära håll är fascinerande. Book har utvecklat sin egen teknik där han använder olika material som sten och naturfragment insprängt på dagsaktuella fotokopior.

Sju målningar är namnet på Bertil Almlöfs sommarutställning i Linköpings domkyrka. Monumentala och djupt meditativa i sina format utgör de i sin helhet ett slags livskoncentrat. Eller en livsberättelse i flödande färg – som biskop Martin Lönnbo med egna ord beskrev vernissagen då han läste in historien om ”en flicka som hade så bråttom genom livet fram till slutmålet, det heliga berget”.

Att släppa in ”världslig konst” i kyrkan är en överraskande väg till nya oväntade och ömsesidigt berikande möten. När man kommer in dras blicken direkt till det första motivet som också är ett tydligt exempel på Almlöfs förmåga att i färgen abstrahera och förenkla till det yttersta. Få besitter den förmågan att hantera (olje)färgen i dag, men så har han också ett livslångt tränande bakom sig. Cyklist i slättlandskap strålar av ljus, vibrerar av rörelse i sin abstraktion. Almlöf är i dag 86 år, men fortfarande fullt verksam både ute på fältet, i sin målarstuga på östgötaslätten och hemma i ateljén. Han arbetar i lager på lager och med pastosa inslag. Det är intressant att ta del av tekniken såväl på nära håll som på avstånd, som målningarna kräver.

När han berättar om sin konst förstår man vilken betydelse landskapet, naturen och djurlivet har, jämte det långa miljöengagemanget. Kritiken mot försvarets övningsskjutningar över Vättern kommer till uttryck i satirteckningar i lokaltidningen. Det kanske är det som gör måleriet så spänningsrikt. Det går att läsa på två plan – både som ren naturlära och ödesmättad profetia över mänsklighetens irrfärd och litenhet. En sammanbindande inspirationskälla är lyrikintresset där målningarna i utställningskatalogen ackompanjeras av en dikt.

För tio år sedan ställde han ut i Vadstenas klosterkyrka. Nu inbjuden av domkyrkoförsamlingen – till kyrkan där han en gång konfirmerades. Han är dock inte religiös i dag. Det blir ett intressant möte mellan det vardagligt mänskliga och det högstämt sakrala och kosmiska. Att, som han själv påpekar, 1500-talsmålaren Maerten van Heenskecks altartavla har skrämmande paralleller till dagens situation med krig och elände bidrar till att knyta samman historien med nutiden.

Fakta: 

Sommarutställningar

Max Books utställning visas till och med den 21 augusti.

Bertil Almlöfs sommarutställning i Linköpings domkyrka visas till och med 30 augusti.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

© 2024 Fria.Nu