Hon ger nytt liv åt romanen som har allt | Fria Tidningen
  • Malin Biller har tidigare främst skrivit med självbiografisk ingång. Nu har hon istället tolkat Birger Sjöbergs klassiska roman Kvartetten som sprängdes.
Fria Tidningen

Hon ger nytt liv åt romanen som har allt

– Det är en roman som har allt, säger Malin Biller. Hon står bakom serietolkningen av Birger Sjöbergs klassiker Kvartetten som sprängdes. Förhoppningen är att serieversionen ska skapa nytt intresse för romanen, som Malin Biller anser är sorgligt bortglömd.

Birger Sjöberg klassiska roman Kvartetten som sprängdes har filmatiserats, satts upp som pjäs och blivit tv-serie. Nu har berättelsen om stråkkvartetten som gav sig in i aktiespekulationer aktualiserats på nytt genom serietecknaren Malin Biller.

– Jag har älskat Birger Sjöbergs bok sedan jag var tonåring, och jag har sedan dess läst den många gånger. Det är en roman som har allt. Jag kommer ihåg att jag sögs in i berättelsen och att jag fascinerades av detaljrikedomen i karaktärsbeskrivningarna och skildringen av det myllrande småstadslivet. Sjöberg beskriver sina karaktärer in i minsta detalj vilket underlättar när jag skapar seriefigurer av dem, säger Malin Biller.

Kvartetten som sprängdes kom ut 1924 och hör till klassikerna inom svensk litteratur. Men enligt Malin Biller är den i dag mer eller mindre bortglömd. Hennes förhoppning med den tecknade serieversionen är att göra romanen mer tillgänglig för en ny publik och att den kan fungera som introduktion till romanen.

Idén till serietolkningen kom till Malin Biller efter ett liknande arbete hon gjorde med tolkningar av Gustaf Frödings dikter. Hon tog kontakt med Birger Sjöbergsällskapet och fick dem intresserade av att ge ut serieromanen som sin årsbok. Uppdraget att omvandla originalets 508 sidor till ett seriemanus på drygt tvåhundra sidor visade sig vara tidskrävande.

– Det har varit ett mastodontarbete. En svårighet har varit att stryka i originaltexten för att skapa ett seriemanus. Jag har ur en, enligt mig, perfekt text försökt att plocka russinen ur kakan. En annan utmaning har varit att fånga miljöerna, kläderna och alla utseenden på de åtskilliga karaktärer som dyker upp i romanen.

Det noggranna researcharbetet bestod av att söka efter bilder från 20-talet. För att komma i rätt stämning lyssnade Malin enbart på musik från 20-talet, främst på Birger Sjöbergs visor. Dessutom blev det ett par resor till Vänersborg och Helsingborg, städerna som fungerade som inspiration för Sjöbergs småstad i romanen.

– Jag har lärt mig massor under arbetets gång. En del oviktiga saker också, exempelvis hur en mjölkseparator såg ut. Jag fastnade för detaljer under arbetet och ville kolla upp dem för att få allt rätt, som om man hade skor på sig inomhus vid den här tiden, satt kragar löst eller var de påsydda?

Romanen känns aktuell för vår tid då den handlar om ekonomi och spekulationer i aktier. Det är en vindlande berättelse som innehåller många förvecklingar och sidohistorier.

– Jakten på pengar är något som vi har även i dag. Annars kan det vara svårt att redogöra för vad romanen egentligen handlar om. För mig handlar den om allt. Sjöberg beskriver livet och våra tillkortakommanden och svagheter på ett väldigt fint och ömsint sätt, säger Malin Biller.

Tidigare har Malin Biller släppt sju serieböcker. De har främst varit baserade på hennes eget liv och hon har beskrivit sin stil som ”självbiografisk fantasy”. I albumet Om någon vrålar från skogen berättar Malin Biller om egna erfarenheterna från uppväxten på Hammarö i Värmland, en berättelse som innefattar mobbning i skolan. I tidigare intervjuer har Malin Biller sagt att humor blev ett sätt att överleva.

– Jag har skildrat egna svårigheter. Och humor har varit ett sätt för mig att överleva. Men generellt tycker jag att det går att se humor även i det svarta och att det går att se det komiska i tillvaron, och att inte ta sig själv på för stort allvar.

Tillsammans med tretton andra serieskapare delar Malin Biller arbetsplats i Serieateljén i Majorna. För tillfället har det hopat sig med jobb, berättar Malin. Förutom att teckna serier arbetar hon även som illustratör, dessutom är hon krönikör. När tid ges kommer hon att lägga den på ett nytt seriealbum.

– Arbetsnamnet Rockabiller är jag nöjd med. Mina serier tar ofta upp musik på olika sätt, och här kommer det att handla om kärleken till musiken och hur det är att vara en musiktjej. Bland annat blir det en skildring av musikgubbar i en skivaffär i Malmö där jag fick frågor som: Kan du lyssna på Neil Young som tjej, han är ju inte snygg? Eller: Neil Young, är det inne att lyssna på honom, är det något du läst i Veckorevyn?

Andra fördomar som Malin Biller stöter på uppkommer när hon berättar om sitt yrke.

– Redan från början stötte jag på uppfattningen om att serietecknare går det inte att vara. Arbetsförmedlingen ansåg att serietecknare var för riskabelt att satsa på och rådde mig att bli lokalvårdare istället. Även om statusen för serietecknare ökat stöter jag även i dag på åsikten att serier är främst för barn. Eller att tecknade serier är en bra inkörsport till riktig litteratur. Men mycket har hänt och i dag går det att få konst- och författarstipendier som serieskapare, vilket jag ser som ett kvitto för att konstformen blivit accepterad.

Har du några drömprojekt?

– Jag är sugen på att göra något om Moa Martinson. Hennes Kvinnor och äppelträd är jag mycket intresserad av. Sedan vill jag göra ytterligare en barnbok. Just nu arbetar jag dock för fullt med del två i Kvartetten som sprängdes. Originalet kom ut i två delar och så blir även serieversionen, säger Malin Biller.

Fakta: 

Malin Biller

Född: 1979 i Helsingborg

Bor: Göteborg

Yrke: Serietecknare och illustratör

Prisad: Serieromanen Om någon vrålar i skogen vann Urhunden som bästa svenska tecknade serie 2011.

Aktuell: Med serieromanen Kvartetten som sprängdes (Kolik förlag)

Rekommenderade artiklar

© 2018 Fria Tidningen