Bussbolag saknar policy mot utvisningar | Fria Tidningen
Mathilda Andersson

Fördjupning


Fria granskar:

Utvisningarna

Del 2

Fria Tidningen

Bussbolag saknar policy mot utvisningar

Få bussbolag i Sverige har en policy mot att köra kontroversiella resor vid deportationer. Nu kan Fria Tidningen avslöja att Kriminalvården har använt sig av det lilla bussbolaget BK Buss vid flera tvångsutvisningar. De uppger att de inte ser något problem med körningarna.

Bussar som Kriminalvården använder för att transportera personer vid tvångsutvisningar är omsorgsfullt omärkta för att inte avslöja vilket bussbolag som står bakom körningen. Vid de senaste årens utvisningar har vita bussar utan företagslogo eller registreringsskyltar använts.

Information från Kriminalvården som Fria Tidningen begärt ut visar att det är det lilla bussbolaget BK Buss med säte i Vetlanda som Kriminalvården använt sig av de senaste tre månaderna. Under november, december och januari anlitade Kriminalvården BK Buss för fem körningar, den sjätte stod Air Partner för.

Samuel Svensson, vd för Karlssongruppen som äger BK Buss, ser inga problem med att ta uppdrag som tvångsutvisningar.

– Jag ser inte det kontroversiella i detta. Däremot behöver vi ha polisnärvaro eftersom det är ett samarbete med Kriminalvården och rör sig om kriminella element. Myndigheterna gör en riskbedömning kring resan. Det är en sak om vi begick en olaglig handling, men detta är ett uppdrag från en myndighet, säger han.

Genom åren har det skett stora protester vid framför allt större tvångsutvisningar där det organiserats kampanjer mot buss- och flygbolag för att förmå dessa att inte delta vid deportationer. Det har gett effekt. Exempelvis så har flera bussbolag gått ut med information om att de inte längre tar dessa kontroversiella resor. Men Fria Tidningens rundringning till fem bussbolag som tidigare sagt nej visar att flera bussbolag nu har ändrat sina beslut.

Björks buss, som 2011 beslutade att inte köra åt Migrationsverket, säger nu att de tar ställning till frågan när den dyker upp.

– Vi tar ställning till de uppdrag vi får, oavsett vilken kund det är. Just nu har vi inget samarbete med Migrationsverket och jag har svårt att se att vi kommer att ha det, säger Peter Wadelius, säljare för beställningstrafik på Björks buss.

Nettbuss AB gick i november 2011 ut med information om att de tar avstånd från tvångsavvisningar och inte kommer att ta den typen av uppdrag igen. Nu däremot har inte Nettbuss någon tydlig policy längre, utan tar ställning till frågan om den dyker upp.

Swebus och Strömma buss däremot har kvar sin restriktiva policy och tar inga uppdrag för Migrationsverket.

– Vi vill ha ett rent samvete och står fast vid vårt beslut från 2011. Det gäller resor som är etiskt tveksamma, vi brukar inte ta ställning, men i den här frågan gjorde vi det, säger Roger Mathiasson, chef för beställningstrafik på Strömma buss.

Swebus säger att de sedan 2011 har en policy som säger att de inte hyr ut till Migrationsverket och att om de hyr ut bussar till andra bussbolag så måste de redovisa vad de ska använda bussarna till för att inte indirekt bryta mot policyn.

Inga av de tio största bussbolagen i Sverige har någon policy eller liknande mot att ta uppdrag från Migrationsverket, visar en enkät vi genomfört.

Fakta: 

Körningar av BK Buss

BK Buss har genomfört flera körningar på uppdrag av Kriminalvården. Bland annat:

November 2013: 13 personer fraktades av bolaget från förvaret i Märsta till Arlanda flygplats för att utvisas till Afghanistan.

10 december 2013: 21 personer utvisades till Kabul.

15 januari 2014: 18 personer deporterades till Hanoi från Norrköpings flygplats.

För varje resa har BK Buss fakturerat upp till 60 000 kronor.

Källa: Kriminalvården

Rekommenderade artiklar

Miljoner går till deportationer

Svindlande 229 miljoner är kostnaden för kriminalvårdens tvångsutvisningar sedan 2009. På fem år har resekostnaden för deportationer ökat med 80 procent i Sverige.

© 2019 Fria Tidningen