Krönika: Spel – en del av genusdebatten? | Fria Tidningen
Fria Tidningen

Krönika: Spel – en del av genusdebatten?

Felix Gyllenstig Serrao letar efter kvinnliga hjältar och frontfigurer i tv-spelens värld.

Det är många gånger som jag spelat spel och undrat över hur spelens ofta stereotypa rollfigurer påverkar ungdomar och elever både direkt och indirekt. Spel på våra vanligaste spelkonsoler som Xbox, Wii och Playstation består till största delen av manliga hjältar som ska utföra omöjliga uppgifter och ibland få tjejen på köpet. Den manliga majoriteten av hjältar är något som man har börjat ifrågasätta mer och mer och många spelrecensenter kritiserar just detta fenomen.

Var är de kvinnliga hjältarna och kan man ha kvinnliga frontfigurer utan att de framstår som sexsymboler och objekt? Ett typexempel är Lara Croft från spelet Tomb Raider. I det senaste spelet är hon en stark karaktär som lär sig att överleva mot alla odds, vilket tyvärr inte är så vanligt i tv-spel för kvinnliga karaktärer. Ett annat exempel är prinsessan Toadstool i Mariospelen som har varit i nöd sen spelet Donkey Kong kom till arkadhallarna. Hon har dock haft några roller i vissa mariospel där hon har varit en valbar protagonist.

Men om kvinnor är protagonister i actionspel är de ofta som männen känslokalla, men även lite korkade, som till exempel Lollipop Chainsaw där en blond cheerleader går runt med motorsåg och dödar zombies och knäcker lite halvkorkade one-liners. En annars vanlig roll för kvinnokaraktärer i spel är att de reagerar med starka känslor inför det som händer och ska vara ett sätt för spelaren att förstå vad hen ska känna, medan protagonisten ofta är stark och visar inga direkta känslor förutom ilska och aggressivitet då många spel går ut på att slå sig igenom en större mängd fiender.

Vi måste nyansera spelandet och skapa perspektiv då inte spelmediet har kommit så långt i sin utveckling av könsroller. Annars fastnar ungdomarnas syn på kön i dessa stereotypa könsroller som spelen återskapar gång på gång.

Eftersom marknadsföringen till spel ofta är inriktad mot unga killar så blir reklamen inte sällan formad utifrån stereotypa egenskaper som lättklädda kvinnliga modeller som ska sälja spelet. I våras släppte svenska spelföretaget Overkill en reklamfilm för deras nya spel Payday 2. I reklamfilmen går två modeller från programmet ”Top Model – Sverige” runt på företaget och försöker ta reda på vad spelet handlar om. Resultatet av den här reklamfilmen är en skrämmande kvinnosyn och även ett stort steg tillbaka för spelare som försöker ta sig ur det stereotypa träsk som man hela tiden blir påmind om att man bör tillhöra.

Fakta: 

Felix Gyllenstig Serrao driver bloggen Spelläraren om spel, barn och unga.

Rekommenderade artiklar

© 2019 Fria Tidningen