Femtioelva nyanser av misär | Fria Tidningen
Malin Bergendal

Inledare


Malin Bergendal
Fria Tidningen

Femtioelva nyanser av misär

Vem lockas av reklam som för tanken till en kampanj mot trafficking? undrar Malin Bergendal.

Vi står på perrongen vid Slussen och betraktar reklamen i väntan på tunnelbanan. Tre av de stora reklamskyltarna bryter av mot helheten – de är sotigt novembergrå och andas misär. På den första bilden sitter en kvinna på golvet, som om någon hade slängt henne där – halvnaken med en liten spetsmask för ansiktet och en slips runt handleden. Blicken är bottenlöst apatisk, men hon gör en matt gest som om hon ändå försökte vara lite lockande. På de andra bilderna uttrycker hon enbart apati och hopplöshet.

Det kunde ha varit en kampanj mot trafficking, men det är reklam för underkläder – en av de stora klädkedjorna har fått för sig att en Fifty shades of grey-kollektion är en bra idé.

Jag undrar så vad de tänkte, vem de riktar sig till. Någon som ser de här bilderna och grips av längtan efter den apatiska kvinnans behå? Någon som vill ge hennes trosor i present till någon de tycker om?

Det finns ingen njutning på de här bilderna, i varje fall är det inte kvinnan i underkläderna som njuter. Förtryck, apati och misär – kom och köp! Eller inte.

ANNONS

© 2021 Fria Tidningen