Vänsterpopulism i skolpolitiken | Fria Tidningen
Malin Bergendal

Inledare


Antiintellektuell kunskapssyn

Fria Tidningen

Vänsterpopulism i skolpolitiken

Att bekämpa friskolor är ju en annan anrik del av Vänsterpartiets skolpolitik, och liksom Björklunds läxor, betyg och kontroll just en sådan där enkel lösnings-look-alike som lämpar sig för röstfiske, skriver Malin Bergendal.

Kunskap ökar inte genom att man mäter den. Inte ens om man börjar mäta den tidigt och sedan mäter den ofta. Det är ett faktum som skolpolitiken kollektivt blundar för, trots att forskning visar att betygens inverkan på inlärningen är marginell och snarare negativ än positiv.

Vänsterpartiet är ett av de få partier, de senaste åren det enda partiet, som har stått för en betygsfri skola. Tanken att kunskapen ska vara ett mål i sig och inte en biprodukt i jakten på betyg har levt kvar där. Vänsterpartiet har också stått för en skola där eleverna är fria efter skoldagens slut – en tanke som vinner alltmer sympati bland föräldrar och lärare.

Men de där tankarna är för svåra för vanligt folk under ett valår, tycker partiledare Jonas Sjöstedt. I lördags höll han tal för vänsterpartistiska kommunpolitiker i Malmö, och då sa han:

– Allt fler unga lämnar skolan utan att ha lärt sig det de skulle. Då kan vi inte ägna vår tid till frågor som är obegripliga för många, som läxförbud eller krav som vi vet inte kommer att förverkligas, som att avskaffa betygen.

Per Gyberg, docent i teknik och social förändring vid Linköpings universitet, beskriver i Brännpunkten i Svenska Dagbladet effekten av dagens betygs- och kontrollfixerade skolpolitik: "I stället för 'flumskola' kan man nu, till och med, börja tala om 'dumskola'. Mät- och kontrollerbarhet har urholkat själva kunskapen. För att kunskapen ska vara mätbar så måste den förenklas. Den måste anpassas efter de former som finns för kontroll av kunskap som i sin tur ska ha någon slags relation till kunskapskraven i läroplanen och som, igen, i sin tur ska omvandlas till ett omdöme eller betyg." Sammanfattningsvis: "Ett system som hela tiden kräver lättordnad, mätbar och därmed förenklad kunskap skapar kunskap av den absolut lägsta kunskapsformen."

Ja, just det. Den kunskapen finns inom Vänsterpartiet, och då är det lite extra sorgligt att Jonas Sjöstedt väljer bort den. Om fler lär sig för lite, ska man då medverka till att samhället, skolan, lärarna och eleverna lägger sina resurser på något som gör mer skada än nytta? Mot bättre vetande? Vänsterpartiet borde folkbilda, inte lägga sig platt för Björklunds antiintellektuella kunskapssyn.

Istället ska Vänsterpartiet nu kämpa för allmän läxhjälp, mindre klasser och fler lärare. Visst, allt detta är bra och behövs. Om Vänsterpartiet nu vill lägga fokus på dagsaktuella problem i dagens skola skulle de kunna kämpa för bibehållet och stärkt stöd till elever med särskilda behov också. För nedmonteringen pågår fortfarande i hela landet – även om Stockholmspolitikerna fick mildra sitt beslut lite.

I en intervju i SVT säger Jonas Sjöstedt att Vänsterpartiet siktar på att ingå i en rödgrön regering, men att de i så fall har krav. En regering där V ingår kan exempelvis inte "fortsätta dagens privatiseringspolitik" i vård, skola och omsorg, säger han. Det innebär att man stoppar vinstuttagen, vilket givetvis vore utmärkt. Det innebär också att man "demokratiskt ska bestämma vart skattepengar ska gå" som Sjöstedt uttrycker saken.

– Det är kommunfullmäktige som ska fatta beslut om en ny skola till exempel, säger han i intervjun.

Att bekämpa friskolor är ju en annan anrik del av Vänsterpartiets skolpolitik, och liksom Björklunds läxor, betyg och kontroll just en sådan där enkel lösnings-look-alike som lämpar sig för röstfiske. Sådant där som folk förstår, speciellt om man låtsas att friskolor är avgiftsbelagda och att kommunerna använder hela skolpengen till att driva skolor.

Vi behöver mer kunskap i samhället, inte mer populism. Därför är det hoppfullt att Vänsterpartiet låter den betygs- och läxfria skolan stå kvar i partiprogrammet, även om de inte driver den. Förhoppningsvis lever tankarna bakom den kvar tills partiet vågar driva skolpolitik på djupet igen.

Fakta: 

Malin fick en gång en fyra i kemi för att hon inte kunde formeln för saltsyra.

ANNONS

© 2021 Fria Tidningen