Fria Tidningen

Velomobil kan vara framtidens cykel

Vanlig cykel i all ära. Men hur ser framtidens cykel ut? En het kandidat är velomobiler.

Kanske har du någon gång sett en velomobil susa förbi dig på cykelvägen? Då ska du vara tacksam. I dag finns bara 25 velomobiler i hela landet, även om antalet sakta stiger. För velomobilen kan vara framtidens cykel, eller åtminstone stå som inspiration till vad en cykel kan vara och användas till. Velomobilen är ett lågt fordon med tre eller fyra hjul, där föraren halvligger och trampar under ett täckt strömlinjeformat skal. I Sverige finns få återförsäljare, de flesta fordon beställs från till exempel Tyskland eller Holland.

Förespråkarna lyfter fram farten och att den därigenom möjliggör längre pendling då snitthastigheten kan vara 50 km/h.

Belackarna kallar den ett dyrt och trendigt fordon för teknikintresserade cykelnördar som aldrig kommer att slå brett.

Framtiden kommer att ge oss svaret, men klart är i alla fall att det är en utveckling från den klassiska cykelmodellen som börjar ta mark.

Fredrik van de Walle, som forskat kring Velomobilen som en mer hållbar transportlösning, säger att det är vid längre pendlingsavstånd som velomobilen fungerar bäst.

– Jag har själv använt velomobil som ett bruksredskap i tolv år för pendling, säger han.

Frederik van de Walle tycker att kulturen är stark när det gäller tävlingscykling i Sverige, men svag när det gäller vardagscykling. På det området är utvecklingen liten och många är heller inte beredda att investera mycket pengar i sin vardagscykling. För att cykeln på allvar ska kunna ta upp kampen med bilen menar han att man får vara beredd att betala mer.

– Jämför det med en vanlig bil som säljs i Sverige, en Volvo för 300 000 kronor. Många tycker att 5000 kronor är max för vad en cykel får kosta. Om man investerar mer får man också ett fordon som fungerar bättre, säger han.

Velomobilen kommer möjligen aldrig stå på var persons gård i framtiden, men har en viktig roll att fylla som inspiration, tycker Frederik van de Walle.

– Den är som cykelns sportbil. Den är dyrare, går snabbare och lockar dem som redan testat allt i cykelväg. Men den är också viktig som inspiration till hur en cykel kan användas och hur framtidens cykel kan se ut, säger han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu